Omnikanal - Det nya sättet att handla

Idag gör inte konsumenten någon skillnad på den digitala och fysiska världen. För konsumenten är det samma värld. Därav förväntar sig konsumenten att du som handlare hanterar fysisk butik och e-handel som en helhet. Det finns bara en säljkanal, s.k. omnikanal.

Kunden handlar i mobilen, datorn, paddan och butik

Den smarta mobilen
2010 Ingen,  2017 Alla

Den smarta mobilen är den tekniska pryl som har haft det snabbaste genomslaget i samhället. På mindre än fem år har den erövrat i stort sett alla människor. I genomsnitt används den smarta mobilen 150 gånger om dagen (det är cirka en gång var sjätte minut).

 

Detta har förändrat vårt sätt handla. Även om e-handeln har hög tillväxt, så är den största förändringen att vi använder den smarta mobilen som shoppingassistent både inför och under ett köp i fysisk butik.  

70 procent

Enligt Deloitte Digital är den webbinfluerade fysiska handeln 70%.

80 procent

Enligt MasterCard är den webbinfluerade fysiska handeln 80%.

87 procent

Enligt Google är den webbinfluerade fysiska handeln 87%.

Webbinfluerad fysisk handel dominerar

Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. Närmare 80% av alla köp föranleds av aktiviteter på Internet såsom att skaffa kunskap, jämföra alternativ, inspireras och hitta en fysisk butik i sin närhet. 

Handla med mobilen i fysisk butik
Fysisk butik och e-handel i ett butiksdatasystem

Det digitala och lokala växer samman

Våra grundläggande behov som konsumenter har inte förändrats, men vårt sätt att handla har påverkats av den nya tekniken. Vi söker mycket information och framför allt är vi mobila. Vi handlar hemifrån, på bussen eller i butiken. Dvs när och där det passar oss själva, s.k. omnikanal.

Antal besök i butik minskar...

Antalet besök i fysiska butiker har minskat drastiskt de senaste åren. Enligt en undersökning av ShopperTrak har antalet butiksbesök i USA minskat med 55 procent mellan 2010 och 2013. Samtidigt som besöken minskar så ökar försäljningen i fysiska butiker, så det är inte bara e-handeln som växer.

...men försäljningen ökar

Enligt en undersökning av MasterCard har försäljningen i fysiska butiker ökat mellan 2010 och 2013 med 9 procent. Det som har hänt är att stora delar av skyltshoppingen har flyttat till nätet. Konsumenten gör hemläxan på nätet för att därefter göra riktade resor till utvalda butiker i sitt närområde.