Omnikanal - Det nya sättet att handlaIdag gör inte konsumenten någon skillnad på den digitala och fysiska världen. För konsumenten är det samma värld. Därav förväntar sig konsumenten att du som handlare hanterar fysisk butik och e-handel som en helhet. Det finns bara en säljkanal, s.k. omnikanal. ![]() Den smarta mobilen
|
![]() |
70 procentEnligt Deloitte Digital är den webbinfluerade fysiska handeln 70%. |
![]() |
80 procentEnligt MasterCard är den webbinfluerade fysiska handeln 80%. |
![]() |
87 procentEnligt Google är den webbinfluerade fysiska handeln 87%. |
Webbinfluerad fysisk handel dominerar
Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. Närmare 80% av alla köp föranleds av aktiviteter på Internet såsom att skaffa kunskap, jämföra alternativ, inspireras och hitta en fysisk butik i sin närhet.


Det digitala och lokala växer samman
Våra grundläggande behov som konsumenter har inte förändrats, men vårt sätt att handla har påverkats av den nya tekniken. Vi söker mycket information och framför allt är vi mobila. Vi handlar hemifrån, på bussen eller i butiken. Dvs när och där det passar oss själva, s.k. omnikanal.
Antal besök i butik minskar...
Antalet besök i fysiska butiker har minskat drastiskt de senaste åren. Enligt en undersökning av ShopperTrak har antalet butiksbesök i USA minskat med 55 procent mellan 2010 och 2013. Samtidigt som besöken minskar så ökar försäljningen i fysiska butiker, så det är inte bara e-handeln som växer.
...men försäljningen ökar
Enligt en undersökning av MasterCard har försäljningen i fysiska butiker ökat mellan 2010 och 2013 med 9 procent. Det som har hänt är att stora delar av skyltshoppingen har flyttat till nätet. Konsumenten gör hemläxan på nätet för att därefter göra riktade resor till utvalda butiker i sitt närområde.