2018-12-17

Webbinfluerad fysisk handel förväntas dominera julhandeln

Julhandeln tycks växa för varje år som går, och allt fler blir klara med sina julklappsköp långt innan julafton. I år uppskattas svenska konsumenter lägga närmare 20,5 miljarder kronor på klappar till sina nära och kära, och var fjärde kommer dessutom vara färdig med inköpen redan innan vi kliver in i december månad.

 

Julhandeln rivstartar online
Enligt den senaste e-barometern kommer vi handla julklappar över nätet till ett värde av 5,4 miljarder kronor. Det innebär att var fjärde julklapp kommer att e-handlas. En bidragande faktor till den ökande andelen nätklappar är det växande antal företag som erbjuder e-handel. Shoppingfenoment Cyber Monday, som infaller i november, tros rivstarta julhandeln online. Men även om e-handeln växer är den liten jämfört webbinfluerad fysisk handel, vilken kommer att dominera julhandeln.

Webbinfluerad fysisk handel kommer att dominera julhandeln

Även om var fjärde julklapp kommer att e-handlas, så är den stora förändringen i konsumenternas sätt att handla inte e-handel. Av de resterande 15 miljader kronorna som vi förväntas lägga på julklappar kommer flertalet timmar spenderas på research online innan vi hämtar och betalar varorna i fysisk butik. Den s.k. webbinfluerade fysiska handeln kommer att dominera julhandeln. Konsumenternas nya sätt att julhandla är att påbörja sitt köp av julklappar på Internet för att sedan avsluta köpet i fysisk butik.

 

Källa: Dagens Handel

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram