2018-12-17

Visualisera din webshop så ökar intresset för din butik 

TIPS & RÅD. När de första kunderna börjar trilla in i en nystartad webshop finns det en del finjusteringar man enkelt kan göra för att ytterligare öka kundernas intresse - därmed också försäljning. Sitoo har några snabba tips på området som vi gärna delar med oss av.

 

Vad som hjälper till att göra just en webshop intressant handlar i stort om att snabbt kunna fånga upp kunden - eller dem man vill nå - och att på bästa sätt hjälpa dem att förstå varför de ska handla just där och just då.  

 

Vi på Sitoo brukar prata om att det inom varje målgrupp finns fyra olika kundtyper. Resonemanget utgår från att vi människor är olika och vi beter oss olika när även när vi handlar. De fyra kundtyperna är; Pådrivaren, Struktureraren, Nyskaparen och Samverkaren. Dessa fyra grupper vill ha information presenterat för sig på olika sätt, och blir också inspirerade av helt olika saker. Vissa kunder behöver fakta andra vill inspireras av bilder osv. Vi har i en tidigare text beskrivit de fyra kundtyperna mer i detalj som det går bra att läsa mer om här

 

Om man utgår en från en generell kund, med våra fyra kundtypers informationsbehov i fokus, så har vi på Sitoo sammanfattat några generella råd kring hur det med små medel går att förbättra en webshop så att den visuellt tilltalar kunders behov. 

 

Tilltalande bilder

Några kundtyper styr sina val nästan helt utifrån bilder. Man brukar säga att en bra bild säger mer än tusen ord och ibland stämmer verkligen det. Genom att visualisera e-butiken - och dess produkter - med bra bilder blir det enklare att snabbare förstå vad verksamheten och produkterna handlar om. Ett bra råd är att blanda snygga detaljbilder på produkter, såsom närbilder på detaljer eller produkten i helhet med miljöbilder som sätter produkterna i ett sammanhang där de används/brukas och varva detta med livsstilsbilder på människor. Att sälja skidkläder med tilltalande bilder från en alpmiljö varvat med snygga produktbilder och bilder på människor som åker skidor är mer inspirerande och tilltalande för många än produktbilder tagna rakt upp och ned i ett murrigt ljus. Bildspel med urval av tilltalande bilder ger också ett bra helhetsintryck och skapar en fin känsla kring butiken och dess produkter.

 

Bildtexter som lyfter

Ett bra sätt att ytterligare inspirera är att använda sig av beskrivande bildtexter. Säljs exempelvis stearinljus eller kläder kan närbilder på produkten med bildtexter såsom “Handstöpt”, ”Ekologiskt” eller “Begränsat antal” ytterligare förstärka och förklara det unika med produkten och inspirera kunden.   

 

Bra ingångar öppnar dörrar

Det är viktigt att hjälpa sina kunder att navigera bland sortimenten. Det görs bäst genom att sätta tydliga rubriker och underrubriker i menyfältet sorterat på vad som faktiskt säjs. Är det en webshop som säljer exempelvis ljus så kan produkter sorteras under rubriker såsom ”Blockljus” och ”Doftljus” och på så viss beskriva delar av sortimentet och hjälpa kunden att snabbt hitta det den söker efter. Är det kläder som säljs är produktkategorier som stöttar förmodligen något i stil med ”Byxor”, ”Stickat”, ”Accessoarer” etc. Även här är den visuella aspekten viktig så glöm inte den.

 

Visualisera dina styrkor

Bilder och bildtexter är bra hjälpare som snabbt berättar vad som säljs, det unika med produkterna och varför dessa passar just den specifika kunden. Men det finns fler saker som går att göra för att hjälpa kunden på traven och överträffa deras förväntan. Att bjuda på frakten eller ge rabatt till dem som handlar över en viss summa, att erbjuda extraerbjudanden och att delge tips och råd samt faktablad är faktorer som många kunder behöver för att bli övertygade och känna sig trygga. Kort sagt överträffa kundens förväntningar och ge dem det där lilla extra.

 

Göm dig inte - tydliga kontaktuppgifter

Det är viktigt att tydligt visa vem som står bakom en webshop. Man bör publicera fakta kring vad företaget heter, organisationsnummer, adress samt telefonnummer. Att inte skriva ut detta kan bidra till att man upplevs som hemlig och har något att dölja. Var tydlig och informativ helt enkelt och glöm inte att följa de nya juridiska reglerna som träder i kraft den 13 juni, 2014.

 

 

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss så hjälper vi dig. Hälsningar från Sitoo

Öppna webbutik med Sitoo.
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram