2018-12-17

Virtual Reality låter kunden besöka butiken hemifrån 

Virtual reality är på väg att bli nästa stora grej efter den mobila shoppingboomen. Tekniken verkar för att stödja detaljhandeln samt hur konsumenten shoppar online. Amerikanska eBay tillsammans med varuhuset Myer testar hur de kan applicera tekniken på modern retail.

 

Företagen har lanserat vad som kallas för världens första virtuella varuhus. Kunder kan nu genom ett par VR-glasögon och en VR-app i mobilen besöka Myer utan att lämna hemmet.

 

Se filmen nedan:

Föränderlig butiksmiljö

I takt med att kunden rör sig genom den virtuella butiken, går förbi vissa varor och tittar närmare på andra, anpassas butikens algoritm till vad den tror att kunden tycker om. Med vad som kallas eBay Sight Search analyseras ögonens rörelsemönster för att fungera som ett selektionsverktyg. På samma sätt kan produkter läggas i varukorgen. Sen återstår bara betalningen. 

- Strosa, välja och köpa dina varor; alla dessa steg kan göras i en helt virtuell värld. Just nu har vi kommit till den punkten att du kan välja en vara och lägga den i varukorgen. Därefter kastas du tillbaka till den vanliga eBay-appen för betalning, berättade Steve Brennen, senior director of marketing and retail innovation på eBay.

 

I dagsläget ingen färdig lösning

Istället för att introducera den virtuella butiken när den är färdigutvecklad har företaget valt att lansera den under utvecklingens gång. Genom att låta kunder använda VR-appen tidigt i processen får eBay och Myer tillgång till ovärdelig information om hur kunder handlar och vad de efterfrågar när de shoppar virtuellt.

 

Nästa steg är så kallad social shopping, vilket innebär att kunden kan dela upplevelsen med andra i sin närhet.


- Är detta nästa steg för detaljhandeln? Vi tror att det skulle kunna vara så, menar Steve Brennen.

 

Källa: Mashable

 
 
 
 
 
 
 
Byt till Sitoo Kassaregister och digitalisera din fysiska butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram