2018-12-17

Unified Commerce viktigt för Karlskronas lokala handel

Den lokala handeln är ett hett ämne i Karlskrona, liksom i många andra svenska städer som aktivt arbetar för en blomstrande handel. Samtidigt som allt fler butiker förväntas öppna i Karlskrona kämpar handeln för att konkurrera mot globala e-handelsinitiativ på deras villkor - något som experter råder emot. Den rätta vägen är digitalt och lokalt.

 

70 förväntansfulla handlare samlades på Restaurang Landbron i Karlskrona för att lyssna till inbjuden föredragshållare Jens Levin, som delgav hur situationen ser ut för många fysiska butiker runt om i Sverige, och vad som faktiskt kan vara den lokala handelns revansch. Enligt Jens Levin kommer kunderna i allt större utsträckning att fönstershoppa online för att sedan avsluta köpet i en butik nära där de bor. För att lyckas måste handeln lyfta blicken och vara öppen för utvecklingen som i mångt och mycket styrs av konsumenternas nya köpbeteende. 

 

Unified Commerce är här
Det för många nya begreppet "Unified Commerce" introducerades för handlarna, som enligt Levin i grund och botten handlar om handel i realtid i alla kanaler. Enligt Jens Levin har den fysiska butiken mycket att vinna på att värna om service och den personliga relationen till kunden, men framförallt se till hur kunden vill handla, det vill säga digitalt och lokalt.

 

– Kunden ser e-handeln och den fysiska butiken som en och samma sak. Framgångsrika handlare använder nätet som ett verktyg för att driva trafik till den fysiska butiken - för det är så kunden vill handla. Omnikanal, och än viktigare Unified Commerce, kommer aldrig fungera så länge vi har PC-baserade kassasystem som inte uppdaterar i realtid. Kunden måste veta att det är samma erbjudanden och priser som gäller på nätet som i den fysiska butiken, det får inte vara någon tidsfördröjning där, berättade Jens Levin.

Jens Levin föreläser på Ecommerce Sthlm 11 maj

SHOP TECH 2017 - 10 Maj

Den 10 maj är Jens Levin, VD på Sitoo, inbjuden talar till nordens största mässa och mötesplats för dig som driver butik eller jobbar inom handeln - SHOP TECH 2017. Mässan syftar till att lyfta handlarnas möjligheter genom inspiration och kunskap från över 100 leverantörer och experter. På mässan inspireras du av framtidens handel och hur du kan jobba smartare men integrerad digital och fysiska handel. 

 

ECOMMERCE STHLM - 11 Maj

I år arrangeras ECOMMERCE STHLM parallellt med SHOP TECH 2017 för att skapa en komplett mässa för hela retailbranschen. ECOMMERCE STHLM riktar sig till e-handlare, marknadsförare, entreprenörerna och kreatörerna inom retail som vill inspireras, utvecklas och förbättra sin digitala närvaro. Den 11 maj är VD på Sitoo, Jens Levin, en av många inspirerande talare.  

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram