2018-12-17

Unified Commerce är som Omnichannel, men i realtid 

Svarta rubriker om e-handel som orsak till den så kallade butiksdöden har visat sig vara felaktiga. E-handel ur ett lokalt perspektiv istället för ett globalt fenomen är en nyckel till en blomstrande handel, förutsatt att handlarna nu anpassar sig efter konsumenten och ser på sin egen verksamhet såsom kunden gör. Svaret många söker stavas Unified Commerce. 

 

I en intervju med Butiksinredning.se säger Jens Levin, VD på Sitoo, att det är dags för butiksägarna att dra av sig offerkoftan och förstå att man har fantastiska möjligheter. Butikslokalen är oerhört central och kommer så att vara inom överskådlig framtid, menar Jens Levin.

 

I och med konsumenternas nya köpbeteende har den fysiska butiken vunnit en stor konkurrensfördel gentemot e-handeln, den största är närheten till kunden. Men för att nyttja denna fördel behöver handlaren anpassa butiksverktygen för att möta digitaliseringen av det fysiska rummet. Att e-handeln därför målas upp som anledningen till den fysiska handelns minskade vinstresultat är därför missvisande. E-handeln är i själva verket en positiv motor för den fysiska handeln. Problematiken ligger istället i prispress som strategi, vilket sänker marginalerna mer än handeln klarar av. Service, närhet till kund och digital närvaro är receptet till framgång genom så kallad Unified Commerce.

 

Handel är handel oavsett plats

“Vi måste bara byta verktyg för att möta digitaliseringen av det fysiska rummet. Vi står inför ett paradigmskifte vad gäller butiksverktyg. För fem år sedan när vi besökte ett köpcentrum gick vi in i genomsnitt fem butiker. Nu är vi nere på tre eller färre”, berättar Jens Levin inför en föreläsning på Ecommerce Sthlm. Ändå är försäljningen i butik större än tidigare, tillägger han.

 

Svenska konsumenters köpbeteende har förändrats sedan smartphonens inträde, en viktig förändring som fysiska butiker nu måste relatera till och agera på. Polletten tros falla ner och vinsterna att öka när handeln tar till sig att konsumenterna inte längre fönstershoppar och inspireras längs gågatan, men att de helst avslutar sina köp i fysisk butik.

 

Det nya konsementbeteendet som den fysiska handeln nu måste förhålla sig till innebär att konsumenten idag inte gör någon skillnad på den digitala och fysiska världen. Även om e-handel främst är en global företeelse kan handlare utnyttja den ur ett lokalt perspektiv, framför allt genom att göra det möjligt för kunden att påbörja sitt köp på nätet och avsluta det i butiken. Handel ses som handel oavsett var den äger rum, och som handlare innebär det att man precis som sin kund slutar göra skillnad på fysisk butik och e-handel.

 

Skiftet är inte långt borta

För handlare som nu går hand i hand med sina konsumenter innebär det en sömlös shoppingupplevelse där alla flöden sker i realtid, såsom Shop & Reserve, Click & Collect, önskelistor mm.

 

“Den fysiska butikens stora konkurrensfördel är att den ligger nära kunden. Det ger dig möjlighet att ge service, visa välvilja och bygga upp din kundkännedom på ett helt annat sätt. Det kan i sin tur ge ökad lönsamhet, eftersom studier visar att ju mer du känner en kund desto mindre spelar priset roll” berättar Jens Levin, som jobbar med både lokala handlare och kedjor.

 

Unified Commerce beskriver handel i både fysisk butik och på nätet utifrån en gemensam plattform i realtid med transparent information i alla kanaler, så att köp kan påbörjas i en kanal, fullföljas i en annan för att sedan slutföras i en tredje. Detta innebär inte bara systemförändringar utan även fysiska förändringar berättar Jens Levin.

 

“I framtidens butik har du en uppsjö av kassor där all butikspersonal har ett kassaverktyg med sig. Webbteknologi har ersatt gamla kassasystem och allt synkas med webshopen, och det är inte långt dit” konstaterar Jens.

 

Källa: Butiksinredning

Kassasystem och Webshop i ett och samma systen
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram