Reklamation av trasiga eller felaktiga varor är lagstadgad, men när det kommer till öppet köp och bytesrätt i butik är det upp till varje enskild handlare att sätta sina egna regler. Handlaren bestämmer själv om, när och hur öppet köp och bytesrätt skall gälla. Därför blir tillgodokvittot som värdebevis en servicetjänst som handlaren själv väljer att erbjuda sina kunder.
Osäkra värdebevis - ett kryphål för bedragare
En icke säker generering och hantering av tillgodokvitton kan leda till grova bedrägerier i butik, om värdebevisen hamnar i fel händer. I somras åtalades två individer för bedrägeri då de massproducerat falska tillgodokvitton med hjälp av en stulen kvittoskrivare. Övervakningkameror visar hur bedragarna vid ett tillfälle handlade varor för 2000 kronor som betalades med falska tillgodokvitton av ett värde på närmare 4000 kronor. Bedragarna lämnade därefter butiken med sitt köp och mellanskillnaden i kontanter. Sammanlagt kom bedragaren över varor och kontanter till ett värde av totalt 120 000 kronor.
Så fungerar säkra tillgodokvitton
Om handlaren väljer att erbjuda sina kunder öppet köp eller till exempel bytesrätt möjliggör det för kunden att lämna tillbaka varor, i utbyte mot antingen en återbetalning eller det ännu bättre alternativet tillgodokvitto. Förutsatt att de hanteras på rätt sätt.
För att förhindra bedrägerier med falska tillgodokvitton, eller där varor betalas med falska kontanter och sen lämnas tillbaka i utbyte mot riktiga sedlar kan handlaren välja att generera ett tillgodokvitto med hjälp av sitt kassasystem. Vid tillbakalämnandet skapas ett unikt tillgodokvitto med kryptografiskt genererade engångskoder som kan användas som betalningsmedel vid nästa köp. Om det totala värdet av tillgodokvittot inte utnyttjas genereras ett nytt unikt tillgodokvitto. Ingen form av kontanter behöver hanteras och tack vare den slumpmässiga kodgenereringen kan värdebeviset inte förfalskas, användas flertalet gånger eller felaktigen utnyttjas av butikspersonal.
Tydliga regler
Handlaren ansvarar själv för att tydligt kommunicera vilka regler som gäller om, när och hur öppet köp skall gälla i butiken. Handlaren bestämmer själv tidsfristen för möjligheten till öppet köp, om kunden skall erbjudas en återbetalning eller tillgodovitto och i så fall hur dessa kan användas och hur länge de gäller. Här kan du läsa mer om tillgodokvitton.
Källa: Expressen
Omnikanal / OmniCHANNEL
Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom. |
Unified Commerce
Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra. |
webbinfluerad fysisk handel
Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,
Webbinfluerad fysisk handel
Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik. |
Omnikanalstrategi
En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken. |
Omnikanalsystem
Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system. |
Har du frågor angående Sitoo Magazine är du välkommen att kontakta oss genom kontaktformuläret eller per telefon 08-5000 93 00. Adress: Sitoo AB, Oxtorgsgränd 2, 111 57 Stockholm.
Om Sitoo Webshop | Hjälp & användarguider Sitoo Webshop Om Sitoo Kassaregister | Hjälp & användarguider Sitoo Kassaregister
© 2013-2018 Sitoo AB. Alla rättigheter är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Prenumerera | Om Sitoo Magazine