2018-12-17

Twitter testar möjligheten att addera köpknapp på tweets

Suddar det sociala nätverket ut gränsen mellan sociala medier och e-handel? Twitter håller på att genomföra ett test som låter företag, ideella organisationer och artister lägga till en ”köpknapp” till sina tweets. Initialt är det endast ett fåtal av de amerikanska användarna som kommer att se dessa tweets, men andelen användare kommer sannolikt att växa med tiden.

 

Twitter hoppas att möjligheten till att addera en ”köpknapp” skall bli en betydande intäktsbärare, men det är ännu inte säker på hur intäkterna kommer att se ut. Testet kommer att undersöka flera olika modeller; från att ta ut en provision för försäljning som genereras till att kräva handlarna att betala för att främja tweets som inkluderar en ”köpknapp”.

 

Även Facebook håller på att testa en ”köpknapp” som låter användare klickar på annonser och köpa produkter precis som i en webshop utan att lämna det sociala nätverket.

 

Källa: Internetretailer

Starta webshop och öppna butik med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram