2018-12-17

Tips och råd för din e-handel

Tips och råd för din e-handel - del 4 av 5

Baserat på en undersökning av 100 större svenska e-handlare genomförd av Nordic eCommerce Knowledge vill vi ge dig konkreta tips och råd som kan lyfta din e-handel. Detta är del 4 av 5. Processer för returer är en självklarhet för e-handeln, men glöms ofta bort som en del av den totala köpupplevelsen. Med en positiv upplevelse av smidiga returer kan även en tillbakaskickad vara leda till en positiv köpupplevelse.


“Lönsamma kunder returnerar mest”
De kunder som returnerar mest är ofta de som även shoppar mest. Ger du genomgående god service och försäkrar kunden om att ångrade köp är okej, ökar du chansen till att de handlar hos dig igen. Självklart vill vi minska antalet returer, men minskningen skall baseras på bästa möjliga produktinformation och kvalité som håller måttet - inte på att returprocessen är för svår att genomgå.

Returpolicy
Antalet e-handlare med en returpolicy tillgänglig för kunden har sjunkit de senaste fem åren - det är en del av köpupplevelsen som glömts bort. Det är dvs färre som överhuvudtaget berättar för kunden hur de skall gå tillväga när de vill returnera en vara. Kunder som redan är missnöjda med sitt köp lär inte bli mer förlåtande när returprocessen krånglar, men med enkla och sköna returer kan upplevelsen tvärt om bli väldigt positiv trots att inget köp genomfördes.

Förifylld retursedel
E-handelsföretaget Footway gör det enkelt för kunden att skicka tillbaka sina varor genom en förifylld retursedel och tillhörande returguide. Hittills gör 26 procent som Footway, medan användandet av förifyllda returpolicys i USA är mycket högre. Av de svenska e-handlarna som insett fördelarna med förifylld returpolicy väljer 4 av 5 att skicka med den i paketet, medan resterande väljer att låta kunden skriva ut den direkt från webben.

Återkoppling
Efter en överraskande smidig retur har du förhoppningsvis lindrat kundens sänkta humör - passa då på att fråga kunden vad som gick fel med köpet. Med den kunskapen kan du minska antalet returer. Du kan göra produktinformation på hemsidan skarpare eller återkoppla till din leverantör om eventuella brister hos produkten. Återkoppla till kunden när returen är fullbordad - en närvarande och uppdaterad handlare höjer servicenivån markant.

Så här gör du:
- Inkludera en enkel, tydlig och enhetlig returpolicy med en guide i varuleveransen.

- Vill du vara klimatsmart och spara några kronor kan du lägga din returpolicy på produktsidan eller länka till den i kundens bekräftelsemail efter genomfört köp.

- Ha en förifylld retursedel tillgänlig, antingen medskickat i leveransen eller för utskrift på webben.

- Ge råd när man handlar för att slippa tråkiga returer

 

Källa: Ehandboken Myster Eshopper

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram