2018-12-17

Tips och råd för din e-handel
- del 3 av 5

Baserat på en undersökning av 100 större svenska e-handlare genomförd av Nordic eCommerce Knowledge vill vi ge dig konkreta tips och råd som kan lyfta din e-handel. Detta är del 3 av 5. Mobil handel, så kallad m-commerce, har ökat explosionsartat och Googles framtvingande av mobilvänliga hemsidor drabbar de mindre e-handlarna mest - Detta bör du tänka på.


Mobilvänlig e-handel
Efter Googles framtvingande av mobilvänliga hemsidor har mobilen gått från att vara betydelsfull till att vara livsviktig för e-handlare. Är din e-handel inte mobilvänlig kommer den nedprioriteras i Googles sökalgoritm. Då hamnar du längre ner i sökresultatet, och det är småföretagarna som drabbas hårdast. För företag med mindre än 50 anställda har 46 procent drabbats negativt, och nästan hälften av dessa har sjunkit tre positioner eller mer i sökresultatet. Det har resulterat i 50 procent mindre trafik till dessa hemsidor och därmed tappad försäljning. Att inte ha en mobilanpassad e-handel är således ett måste.


Responsiv design
E-handel med responsiv design är endast en hemsida som automatiskt anpassar sig efter olika skärmstorlekar. Den möblerar om innehållet i takt med att fönstret på webbläsaren ändrar storlek. 

 

När det gäller SEO, så kallad sökmotoroptimering, är en hemsida med responsiv design att föredra. Med responsiv design behöver du endast sökmotoroptimera en hemsida och alla dina inlänkar leder till en och samma sida. Därtill behöver Google endast indexera en hemsida, vilket gör det väldigt tydligt och enkelt för Google att läsa av hemsidan på rätt sätt.


Innehåll är viktigt
72 procent av de undersöka e-handlarna har idag en mobilvänlig hemsida. Faktum är att det inte räcker med endast en hemsida med responsiv design när det faktiska innehållet glöms bort. När innehållet blir åsidosatt och surfande kunder inte konverterar pga bristande innehåll, väljer många att lägga ner sin e-handel istället för att  optimera sitt innehållet. 

 

Mobil app som alternativ

En app till Android och iOS kan fungera som en egen shop eller addera annat värde till din befintliga e-handel, oavsett om du har en mobilvänlig hemsida eller ej. Dock skall man ha i åtanke att användingen av appar var som hetast för ett par år sedan och att intresset hos konsumenterna nu har svalnat. För vissa branscher kan det dock vara fördelaktigt, såsom resebranschen under incheckning eller för e-handlare som säljer böcker som kan läsas digitalt. Om man inte vill använda en app som försäljningskanal kan man istället använda den för att skapa mervärde för kunden. Exempelvis bjuder Euroflorist på skötselråd och Mathem tipsar om recept.


Så här gör du:

1. Mobilanpassa din e-handel. Att inte ha en mobilvänlig hemsida är inte längre ett alternativ.

2. Glöm inte bort innehållet. Skapa värde för kunden men kundnytta och konvertering som mål.

3. Vänta med appen. Ta vara på möjligheten att mobilanpassa din e-handel om du inte redan gjort det, och ta steget mot en app i efterhand om det känns naturligt för din verksamhet. 


Källa: Ehandboken Myster Eshopper och Search Engine Watch

Starta webshop med responsiv design
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram