2018-12-17

Tips och råd för din e-handel

Tips och råd för din e-handel
- del 2 av 5

Baserat på en undersökning av 100 större svenska e-handlare genomförd av Nordic eCommerce Knowledge vill vi ge dig konkreta tips och råd som kan lyfta din e-handel. Detta är del 2 av 5. Låt dina kunder vara en del av säljprocessen genom att presentera bästsäljare, användargenererat innehåll och Frågor & Svar i din webshop.


Det är inte nödvändigt att visa hur många som handlar hos dig, men det kan vara avgörande om du aldrig träffar dina kunder, vilket ofta är fallet om du endast driver en webbutik. Det finns olika tillvägagångssätt för att involvera befintliga kunder i säljprocessen för att berätta för en potentiell kund att den inte är ensam. För kunder som besöker din webshop för första gånger fungerar det som en försäkran om att andra varit här och blivit nöjda med sina köp.

Bäst betyg
Om du har ett brett produktsortiment kan du med fördel presentera en topplista med de produkter som fått bäst betyg i din webshop, med produktbetyg i kombiantion med, eller enbart, recensioner. Det är ett vågat men naturligt sätt att visa på din bredd. Detta är dock något som är mycket vanligare i USA än bland våra svenska e-handlare. 

 

Bästsäljare

60 procent av de 100 undersökta e-handlarna presenterar sina bäst säljande produkter på webshoppens förstasida. Att visa vilka produkter som säljer bäst och vad som nyligen köpts i din nätbutik visar en tydlig kundnärvaro och konkretiserar ditt utbud. Vill du göra det ännu tydligare är kategorier ett alternativ, såsom exempelvis Ginza har gjort på sin e-handel.

Användargenererat innehåll
Att med viss moderation ladda upp kundernas egna bilder när de använder dina produkter blir allt vanligare. Detta ger ett varierande inslag på din förstasida, eller på bestämda produktsidor om du taggar bilderna till vissa produkter. Ett galleri av kundbilder leder till olika produkter och produktsidorna leder i sin tur tillbaka till bildgalleriet på ett naturligt sätt.

Frågor & Svar
Frågor & Svar används flitigt av t.ex Nelly.com. Det är ett modererat kommentarsfält under varje produkt där kunder kan ställa frågor och få svar från andra kunder eller från e-handlaren själv. Som kund känns det naturligt att ställa en fråga i direkt anslutning till en produkt. Detta eliminerar ett steg vid kontakt med kundtjänsten, då man måste ange ett artikelnummer eller länka till produkten. Det blir enklare för kunden att interagera och ju fler som lämnar kommentarer desto större blir det användargenererade innehållet.


Så här gör du:

  1. Vill du ha ett varierat utbud är en topplista med produkter som fått bästa betyg fördelaktig. Där kan du även använda kategorier för att visa och förtydliga din produktbredd.
  2. Vill du visa på en kundnärvaro kan du lista “detta har andra nyligen köpt” eller presentera vilka produkter som säljer bäst just nu.
  3. Möjliggör kundrecensioner, Frågor & Svar. De kan placeras under varje recenserad produkt där andra kunder och du själv kan ge svar på tal, men var tydlig med vem som svarar på frågan. Låt kunden betygsätta svarens hjälpsamhet, och låt kundtjänsten prioritera Frågor & Svar, så att frågor inte blir hängande i luften.

Källa: Ehandboken Myster Eshopper

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram