2018-12-13

Tips och råd för din e-handel

Tips och råd för din e-handel 
- del 1 av 5

Baserat på en undersökning av 100 större svenska e-handlare genomförd av Nordic eCommerce Knowledge vill vi ge dig konkreta tips och råd som kan lyfta din e-handel. Detta är del 1 av 5. Hur argumenterar de svenska e-handlarna och hur övertygar du kunden på rätt sätt för att öka din konvertering?

 

Många handlare glömmer att berätta för sina kunder varför de ska köpa av just dem istället för att gå till en konkurrent. Det finns tre gemensamma saker som framgångsrika e-handlare delar - de svarar på frågorna Vad?, Hur? och Varför? Konkreta och klickbara argument är en av nycklarna som konvertera besökare till kunder.

58 procent av 100 undersökta e-handlare lyfter fram viktiga argument på förstasidan. Nästan en tredjedel av handlarna förtydligar argumenten på en produktsida samt i kassan. Exempelvis om du lovar snabb leverans måste du förklara hur snabbt och om prisgaranti är ditt huvudargument bör du förklara hur mycket billigare ditt alternativ är.


De vanligaste förekommande argumenten

1. Fri frakt

2. Snabb leverans

3. Prisgaranti
4. Fri retur
5. Säker betalning

De argument som är vanligast förekommande rör logistik, kanske inte så konstigt då frågor om leverans och retur är viktiga för en skön köpupplevelse. Ett annat vanligt argument kan vara att visa hur många följare man har på exempelvis Facebook eller Twitter, något som man idag bör ta med en nypa salt. 
Det är viktigt att ha i åtanka att kunder vill känna sig speciella och är inte intresserade av känna sig som en i mängden.


Enhetliga argument
När du definierat vilka dina tre viktigaste argument är, så är det dags att lyft fram dem på ett tydlig, men smakfullt sätt - Gärna högt upp på förstasidan. 
Kom ihåg att argumenten inte ska krocka. Exempelvis att att erbjuda leverans till Norge, men redovisa fraktkostnaden i svenska kronor rimmar inte så väl. 


Fri frakt
40 procent av e-handlarna som använder sig av argument på sin sida lyfter fram fri frakt. 29 procent av dessa erbjuder fri frakt mot ett visst ordervärde, det högsta är 2000 kr. Ett ordervärde på 2000 kr mot fri frakt är ett tveksamt argument att lyfta som sitt starkaste. Ett alternativ är att välja ett mer tilltalande argument att belysa, eller gör om erbjudandet.

Så här gör du:

  1. Experimentera vilka säljargument som passar bäst för din verksamhet.

  2. Var noga med att dina säljargument inte är motsägelsefulla.

  3. Välj ut max 3 - 4 huvudargument och framhäv dessa tydligt på förstasidan, men även på undersidor såsom produktsidor och i kassan. Exempel “fri frakt över 300kr” på produktsidan och “fria returer” i kassan. 

Källa: Ehandboken Myster Eshopper

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram