2018-12-13

Sverige är en av världens hetaste marknader för e-handel

Det finns ingen enskild anledning till att en marknad kommit långt i sin e-handelsmognad. Konsumenternas attityd, en tekniskt kunnig befolkning, en vilja att använda kredit-och betalkort i stället för kontanter och en solid fraktinfrastruktur spelar roll. USA är världens hetaste marknad för e-handel och utklassar alla andra länder med bred marginal. Den svenska marknaden är 10:a i världen. 

 

USA har världens största detaljhandel och mer än hälften av konsumenterna handlar på nätet. Jämfört med tvåan på listan som är Kina, som idag har världens näst största detaljhandel, men där endast en femtedel av konsumenterna e-handlar. Den kinesiska regeringens uppmuntran av konsumenternas konsumtion gör det möjligt att konkurrera ut andra folkrika länder.

 

Även om storleken på Japans befolkning är hälften av den amerikanska, är dess konsumenter rika och spenderar mycket pengar på fackhandeln, vilket gör Japan till den tredje största detaljhandelsmarknaden i världen. De har även en tekniskt kunnig befolkning och en hög grad av kortbetalningar. 

 

Här är topp 10 Forresters lista (av totalt 55):

 

1) USA 

2) Kina 

3) Japan 

4) Sydkorea 

5) Storbritanien 

6) Tyskland  

7) Nederländerna  

8) Norge 

9) Singapore 

10) Sverige

 

Läs mer på Mashable

Skapa en framgångsrik webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram