2018-12-13

Svenskarnas julklappsinköp blir allt mer digitala 

PostNord har låtit TNS SIFO fråga 1300 konsumenter om deras julklappsinköp. Av undersökningen framgår att fram till den 19 december hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett via internet. Föregående jul var motsvarande andel 22 procent. 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor. Det innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor.

 

Fakta från undersökningen:

  • 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar i år. Det är tre procentenheter fler än 2013. (43 procent 2013).

  • E-handelns andel av den totala julhandeln har ökat från 22 procent 2013 till 25 procent 2014.

  • Svenska folket har fram till den 19 december handlat julklappar för 16,28 miljarder kronor. Det är en minskning med 13 procent jämfört med 2013, då svenskarna vid samma tidpunkt handlat julklappar för 18,41 miljarder kronor.

  • Fram till 19 december har svenskarna e-handlat julklappar för 4,0 miljarder kronor i år. Det är i nivå med 2013 (4,05 miljarder kronor).

  • Julafton 2014 låg en vardag senare i veckan jämfört med föregående år. Det innebär att en betydligt större andel av julklappsinköpen, både i fysisk butik och på internet, sannolikt har skett efter att denna undersökning är genomförd.

Källa: PostNord

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram