2018-12-13

Svenskarna vaksamma vid onlineköp - gör hemläxan väl 

I samband med onlineköp är svenska konsumenter de som velar mest från första klick till genomfört köp online. I genomsnitt behöver vi 12 dagar på oss för att slutligen klicka på köp - något som specialister upplever som tecken på sunda konsumentmönster. Men antalet dagar som leder fram till slutfört köp varierar från bransch till bransch.


Vårt köpbeteende, ett gott tecken
En undersökningen baserad på åtta miljoner onlineköp gjorda av europeiska konsumenter resulterade i bilden av svenska konsumenter som vaksamma - något som Richard Wahlund, specialist inom ekonomisk psykologi och professor vid Handelshögskolan, ser som ett gott tecken.

Richard Wahlund menar att det finns befogenhet för svenska konsumenter att vänta så länge som de faktiskt gör. Professorn menar att det är sunt att undersöka och fatta informationsbaserade beslut, särskilt när det rör sig om okända varumärken och hemsidor.

Velar olika mellan olika branscher
Beroende på typ av e-handel väljer konsumenten att vänta och utvärdera mellan en till två veckor innan de genomför sitt köp. Längst tid tar vi på oss för att köpa onlinespel, men när det kommer till kläder behöver vi däremot endast en vecka på oss. Innan köp har vi i snitt hunnit navigera mellan 29 undersidor på den aktuella webshoppen.

Köpbeteende i andra länder
Tyska konsumenter tycks ha ett djärvare köpbeteende än svenskarna. I Tyskland klickar man hem spel redan efter två dagar, men i genomsnitt väntar man upp till fem dagar. Några som dock verkar lika vaksamma som svenskarna är de franska onlinehandlare. När de kommer till kläder tar det runt 15 dagar innan de är redo att klicka på köp. Dock söker de inte lika mycket information för att fatta sin beslut, och surfar endast runt på tre stycken undersidor till skillnad från våra 29.

Källa: Dagens Industri

Butiksdatasystem som kombinerar fysisk och digital handel
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram