2018-12-17

Spelsuccé kan få handlare att tänka realtidsmarknadsföring

Lanseringen av mobilspelet Pokemon Go har slagit igenom med rekordkraft och snart når AR-fenomenet Sverige. Realtidsapplikationen visar på intresset för Augmented Reality - och nu uppmanas handlare och butiksägare att ladda ner spelet och börja tänka realtidsmarknadsföring.

 

Det populära spelet bygger på Augmented Reality, en teknik som visar en bild av användarens omgivning genom exempelvis en mobilkamera tillsammans med information från en mjukvaruapplikation. I detta fall ett mobilspel som går ut på att hitta Pokémons. I skrivande stund har spelet drygt 21 miljoner nedladdningar, och användarantalet förväntas växa i takt med att Pokémon Go blir tillgänligt i fler och fler länder.

 

Kunskap värd att ta fasta på

– Spelutvecklarna verkar dock inte ha lagt ner så mycket på marknadsföring, utan de har låtit det gå lite vind för våg. Antingen har de varit oerhört kyliga, eller så är taktiken att först testa att vara kyliga för att sedan starta en större lansering - vi får se. Marknadsförare har i varje fall mycket lanseringskunskap att titta närmare på och ta tillvara på här, säger mediestrategen Deeped Niclas Strandh.

 

Handlare bör tänka realtidsmarknadsföring

Svenska marknadsförare och butiksägare uppmanas nu att ladda ner Pokémon Go till sina mobiler, lära sig hur AR fungerar och tänka på hur de själva kan rida på vågen.

– Det här kommer att slå även i Sverige. Starkaste målgruppen är nog 25-åringar som tenderar att nörda ner sig extra mycket. Varumärken ska självklart börja titta på realtidsmarknadsföring runt Pokémon Go. Jag gissar att McDonalds kommer vara snabba på bollen, det brukar de vara.

 

Då spelet ännu är så pass nytt finns ingen möjlighet till annonsering, dock kan det eventuellt bli aktuellt beroende på vilken väg spelutvecklarna väljer att ta menar Strandh, och tillägger att de geografiska möjligheterna som spelet ger är ett starkt kort. För butiksägare kan realtidsmarknadsföring i appar såsom denna på sikt bli väldigt intressant om möjligheterna till annonsering öppnas upp. I USA är det redan aktuellt.

 

Andra möjligheter
Tekniken som Pokémon Go bygger på, Augmented Reality, ger handlare även möjligheten att ge liv åt produkter, prislappar och skyltfönster. Framförallt möjliggörs ett helt nytt sätt att sälja produkter. Konsumenterna ges ett nytt sätt att upptäcka och interagera med varumärken och deras sortiment på ett helt ny sätt.

 

Källa: Resumé

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram