2018-12-17

Sociala media blir mer och mer kommersiellt

Sociala medier blir mer och mer kommersiella

Det är inte bara Google som på senaste tiden ändrat sina algoritmer. Vad många inte vet är att även Facebook har ändrat sina algoritmer i början av året - ett medvetet val för att minska din synlighet på plattformen. För företag som använder sig av Facebook innebär det en begränsning av hur många av företagets följare som ser dess statusuppdateringar i sina facebookflöden.

 

Genom Facebooks nya algoritm har synligheten av företagens organiska inlägg minskat med 35 procent under det första kvartalet. Enligt nya rapporter betyder detta att endast 2,11 procent av företag med 500 000 följare ser företagets inlägg. Dock visar statistiken att företagens marknadsförda inlägg och betalda annonser har ökat under samma period för att väga upp den minskade synligheten.

 

Öka din egen synlighet
Vad företag själva kan göra för att påverka synligheten av sina inlägg är att på olika vis öka interaktionen med sina följare. Om följarna svarar med hög interaktionsgrad tolkar den nya algoritmen företagets inlägg som ett inlägg av högt värde, vilket innebär att Facebook tillåter fler att se inlägget i sina nyhetsflöden. Här visar sig delningen av länkar vara det som genererar mest interaktion i förhållande till bilder, videos och ren text. Därtill finns möjligheten att du som företagare kan boosta dina inlägg genom betald marknadsföring eller göra riktade annonser till utvalda målgrupper på plattformen. Om detta är ett strategiskt val av Facebook för att öka sina intäkter kan vi inte svara på, men det är en fullt möjlig tanke.

 

Källa: Internetretailer

Sitoo POS kassaregister för Ipad
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram