2018-12-17

Snart påverkar Internet 50% av försäljningen i fysiska butiker

Internet spelar en allt större roll i hur konsumenter handlar i butiker. Ny forskning från Deloitte Digital visar att i slutet av 2014 kommer digitala interaktioner att påverka 50% av all försäljning i den fysiska handeln. Nästan 70% av konsumenterna använder internet innan de handlar i butik, och 36% ansluter sig till webben medan de är i butik.

 

Deloittes undersökning baseras på svar från mer än 2 000 amerikanska konsumenter. En majoritet av konsumenterna i undersökningen; 69%, säger att de redan tittat på nätet innan de beger sig till butiken. 36% säger att de använder digitala enheter som mobilen när de handlar i butik och 14% säger att de använder webben efter köpet.

 

Allt talar för hur den handeln influeras av webben, där fysiska butiker och e-handel till slut enbart kommer att benämnas handel. För handlaren innebär det krav på nya verktyg, bland annat butiksdatasystem som stödjer både den fysiska och digitala delen av handeln, helst i samma system.

 

Källa: Internetretailer

Starta nätbutik med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram