2018-12-13

Facebook shopping

Snart kan du låta kunden shoppa på Facebook

Din närvaro på Facebook blir allt viktigare. Inte enbart för att synas i ett digitalt forum utan även för att inte gå miste om möjligheterna till försäljning när Facebook blir mer kommersiellt. Snart kan du nämligen låta dina kunder shoppa på din Facebook-sida. 

 

Allt mer shoppingorienterat

Den sociala plattformen har det senaste året experimenterat med allt fler shoppingfunktioner. De har under 2015 lanserat såväl en betallösning som en företagsversion av Facebook Messenger, som ger kunderna möjligheten att integrera bättre med handlaren. 

 

Under sommaren testade Facebook ännu en shoppingfunktion som tillåter kunden att handla direkt från handlarens Facebook-sida. Funktionen har för tillfället testats hos ett mindre antal detaljhandlare. Mike Manning, talesman på Facebook, uppger att det i dagsläget är för tidigt för att erbjuda en tidsplan för när den nya shoppingfunktionen kommer vara tillgänglig för samtliga handlare med en närvaro i det sociala forumet.   

 

Ett digitalt skyltfönster

Den nya köpfunktionen gör det möjligt för handlaren att använda Facebook som ett digitalt skyltfönster till såväl sin digitala som fysisk butik. Detta är Facebook dock inte ensamma om. Pintrest lanserade redan under våren ‘köpbara pins’ och Google jobbar för tillfället på introduktionen av köpknappar i sökmotorns sökresultat.

 

För Facebook skall den nya funktionen inte vara ett drivmedel för egen förtjänst, utan ett verktyg för att behålla samtliga användare - både konsumenter och handlare - kvar på plattformen så länge som möjligt. För handlarna innebär det ännu en kanal för att driva försäljning. 

 

Källa: Mashable

Retail Breakfast Club 2 oktober
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram