2018-12-17

Small data i fysiska butiker

Small data lika betydelsefull som big inom detaljhandeln 

Detaljhandeln är en bransch under ständig press, både från ägare och konsument. Även om verksamhetsmålen är desamma i fysisk och digital handel, är prövningarna som utmanar deras framgångar olika. Nu kan fysisk handel och e-handel dra nytta av varandras egenskaper för att nå den ickelinjära omnikanalskunden. 

 

Allt fler, både kunder och leverantörer, ser inte fysisk butik och e-handel som separata säljytor. De ses istället som två dörrar till samma butik, och som tillsammans kan hjälpa varandra att bli effektivare samtidigt som de förbättrar kundupplevelsen. Att allt fler fysiska butiker därför öppnar e-handel, samtidigt som fler och fler e-handelsbolag öppnar showrooms och butiker är inte konstigt.

 

E-handel och fysisk handel ger kompelett strategi

Om handlare vill förstå sina kunder kan big data från en e-handelsplattform erbjuda värde, men inte en komplett lösning. Det menar Martin Lindström, talare, författare och retailexpert i rapporten The Future of Retail. Lindström menar att trender i enbart siffror och nummer potentiellt kan leda till inkompletta varumärkesstrategier, medan “small data” som endast kan upptäckas i fysisk handel, ger insikter som handlare behöver för att skapa engagerande branding. Lindström poängterar att det är svårt att slå ett engagerat och personligt möte med en butikssäljare som ser konsumenten. Lika svårt som en bloggare har att konkurrera med det inflytande som en vän har på en shoppingrunda.

 

Exempel på en plats där svagheter blir styrkor

Föreställ dig att du anländer till ett showroom på ett fåtal kvadratmeter för att testa ett specifikt plagg från en kollektion som nyligen lanserats. I butiken finns en eller två exemplar av varje plagg i samtliga storlekar. En digitala spegel i provrummet låter dig dessutom testa samtliga kulörer utan att byta plagg. Butikspersonalen har all tid i världen att hjälpa dig. Med hjälp av digitala butiksdatasystem kan de höja servicen, se till att din köpupplevelse blir optimal och att du inte kommer ångra ditt köp. Butikspersonalen genomför ditt köp med hjälp av en mobil kassa utan att besöka kassakadisken. Du betalar med ett mobilt betalsätt i din egen mobiltelefon och får ett digitalt kvitto. Därefter skickas plagget hem till dig från butikens centrallager.

 

Källa: The future of Retail

Ecommerce STHLM 10-11 maj
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram