2018-12-13

Sju e-handelstrender att ha koll på under 2014

Sju e-handelstrender att ha koll på under 2014

Huffington post har listat de viktigaste trenderna 2014 som små och mellanstora E-handlare bör ha koll på. Med dessa sju tydliga trender ges en bra fingervisning om vad man bör fokusera på när man uppdaterar och anpassar sin affärsstrategi.

 

1. Mobilanpassning - säkerställ att din webshop är mobilanpassad, det är nämligen där nästan hälften av alla dina kunder kommer att vilja hitta din webshop.

 

2. Gratis frakt och snabba leveranser - Om du inte kan garantera snabb och gratis frakt så gör den personlig. Det kan räcka med en liten handskriven lapp eller present att skicka med varan. 

 

3. Lokal blir global-  Fler och fler handlare tänker globalt. Det kan vara värt att kika på möjligheterna som finns utanför den egna landsgränsen.

 

4. Innehållsmarknadsföring - Under 2014 planerar 82% av alla marknadsförare att öka sina budgetar för innehållsmarknadsföring. Små företag med mindre budget kan istället arbeta med att ge sina kunder unik, användbar och underhållande information för att inspirera och bygga kundrelationer. 

 

5. Relevanta upplevelser - Mindre företag kan anamma denna trend genom att titta på användardata som redan finns och anpassa denna så att kunden får relevanta och genomtänkta rekommendationer Det viktigaste är att hjälpa dina kunder att klicka mindre, snabbt hitta vad de söker och få ut mer av din webshop.  

 

6. Skräddasydd design och individanpassat - Under 2014 kommer vi att se fler företag ge kunder möjlighet att anpassa, ändra eller designa produkter som de vill köpa. 

 

7. Vårda ditt varumärke - Företag bygger starka varumärken genom att leverera bra produkter, berätta om dess ursprung samt förklara dess fördelar anpassat för dess målgrupp. Oavsett vad du säljer, glöm inte bort att kommunicera ditt varumärke och vad det står för. 

 

Läs hela artikeln i Huffington Post här

Starta nätbutik med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram