2018-12-17

Sitoo inleder internationell expansion

Den molnbaserade kassasystemleverantören Sitoo expanderar kraftigt. Svenska kedjor med butiker ute i världen har hittills varit i fokus, där kunder som Lagerhaus, Åhléns, Adlibris, Designtorget, Nudie Jeans, Björn Borg och J.Lindeberg valt den unika lösningen. Nu tar bolaget in 70 miljoner kronor och inleder en offensiv internationell expansion.

 

Jens von Bahr, grundare av Evolution Gaming och Peter Dahlberg, VD djursjukhuskoncernen AniCura, investerar tillsammans med Jonas Engwall 70 miljoner kronor i Sitoo. Jonas Engwall är sedan tidigare ordförande i Sitoo och samtliga tre kommer framgent att vara engagerade i bolagets styrelse. 

 

Sitoo erbjuder kassasystem för butikskedjor, som förenar e-handel med fysiska butiker. Plattformen som är världsledande utnyttjar kraften med digitalisering och möter konsumenters nya sätt att handla med bland annat omnikanal, mobila kassor och självutcheckning.

 

- Retail är i enorm förändring där många av framtidens vinnare blir de som bäst kan förena kundernas förväntningar på digitala lösningar med den fysiska upplevelse som finns i butik. Sitoo har en fantastisk position att bidra positivt till den här omställningen och det ska bli väldigt kul och spännande att vara med på resan, säger Peter Dahlberg.

 

- Sitoo har en utmärkt strategisk position på marknaden och rätt exekverat har Sitoo alla förutsättningar att bli en global ledare inom sin nisch. Detta i kombination med grundarnas passion och fokus gjorde valet enkelt att engagera sig i Sitoo, säger Jens von Bahr.

 

Intresset från internationella kedjor och samarbetspartners har vuxit kraftigt under det senaste året. Därför inleds nu en internationell expansion med uppbyggnad av säljorganisationer i flera europeiska länder.

 

- Det pågår en revolution där den fysiska och digitala kundupplevelsen smälter samman. Sitoo har alla förutsättningar att lyckas globalt i och med att plattformen är skalbar och lätt att implementera oavsett språk eller legala krav. Det är jätteroligt att vi nu går på offensiven tillsammans med tre dokumenterat duktiga investerare med stor erfarenhet av att bygga framgångsrika internationella företag, säger Jens Levin, VD och grundare av Sitoo.

 

Läs mer på: Di digital

Retail pos för enterprise retail
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram