2018-12-17

Se alla säljkanaler som en och samma säljkanal

Detaljhandeln har insett vikten av att möta kunden oavsett om denna befinner sig i fysisk butik, dator, surfplatta eller mobil. Trots detta är det få handlare som ännu satsat fullt ut på en omnikanalstrategi, dvs ser alla försäljningskanaler som en och samma försäljningskanal.

 

En färsk undersökning från Avensia visar att detaljhandeln har mycket att lära och det är snart. I undersökningen tillfrågades Sveriges 37 största detaljhandlare, med både e-handel och fysiska butiker, kring 23 ställda omnikanalkriterier. Exempel på kriterier man ställde frågor kring, var om handlaren kunde visa samma lagersaldo i e-butiken som i den fysiska butiken eller om det gick att returnera ett online-köp i den fysiska butiken. Trots insikt i frågan kom inget av företagen upp till de tröskelvärden som satts upp. Däremot visade heminredning och möbelbranschen - med Ikea i spetsen - ett tydligt försprång genom påbörjade aktiviteter.

 

Om man ska tro på undersökningen så har våra svenska företag halkat efter i det nödvändiga arbetet inom detta område. Vi tror ändå att varje handlare med självinsikt snart kommer ta lärdom av det förändrade kundbeteendet och anpassa sig efter detta. Redan nu förstår handlarna vikten av att ge en integrerad kundupplevelse i alla säljkanaler. Då krävs en helhetslösning med smarta kassasystem. Konkurrensen har hårdnat både vad det avser pris, leveransförmåga och personlig service och givet detta kommer branschen att anpassa sig.

 

Läs hela Avensias undersökning

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram