2018-12-17

Samsung Pay gör kontaktlös betalning möjlig för alla butiker

Samsung Pay har efter drygt en månads betafas gått in i skarpt läge. Svenska marknaden var den andra i Europa, efter Spanien, att introduceras till det nya betalsättet - Anledningen sägs vara svenska konsumenters förändrade köpbeteende och positiva inställning till ny teknik inom retail. Nu är kontaktlös betalning tillgängligt för alla handlare. 

 

En glad nyhet för handlarna

Svenska konsumenters kontantanvändning har nu sjunkit till föga 2%, samtidigt som fysiska betalkort utmanas av allt fler digitala betalsätt. Snabba skiften väcker frågor om byte av kortterminal, något som varit ett orosmoln för att kunna erbjuda Samsung Pay i butik. Till skillnad från många andra betalappar kräver Samsung Pay inget av handlaren. Den nya betalappen är på grund av Samsungenheternas egen hårdvara redan kompatibel med nästintill alla kortterminaler - Även de terminaler som inte har stöd för NFC-teknik och kontaktlös betalning.

 

Idag är 90% av kortterminalerna inte anpassade för kontaktlösa betalsätt med NFC-teknik, något som Samsung har löst genom hårdvarans egna MST-teknik; Magnetic Secure Transaction. Genom att skapa ett magnetfält runt mobiltelefonen och klockan Gear S3 simuleras en kortdragning med magnetremsa - Bara genom att placera mobilen i anslutning till kortterminalen. Därför kan handlare redan idag erbjuda kunder att betala kontaktlöst genom Samsung Pay, oavsett vilket terminal handlaren har.

 

Vad krävs av konsumenten?

Förutom att kunden måste ha en Samsungenhet som stödjer appen Samsung Pay, det vill säga Samsung Galaxy S8, S8 Plus, S7, S7 Edge, A5 eller Samsung Gear S3, ska kunden registrera sig för tjänsten Samsung Pay och ansluta ett betalkort. I dagsläget är betalkort utfärdade av Nordea, Handelsbanken, SEB, Eurocard, SAS Eurobonus Mastercard och Rikskortet godkända. Samsung Pay väntas snart även bli tillgängliga för bankkunder hos Swedbank, Sparbankerna, ICA Banken och Remember.

 

Så betalar du med Samsung Pay

Vid köp i butik med Samsung Pay sveper kunden uppåt från låsskärmen, väljer betalmedel, autentiserar transaktionen med fingeravtryck eller pinkod för att därefter placera mobilen i anslutning till kortterminalen. När köpet är genomfört får kunden en bekräftelse i appen samtidigt som köpet bekräftas i terminalen och säljaren får information om att transaktionen är genomförd.

 

Även en rad kundkort från olika butikskedjor har inkluderats i betalappen, vilket tar Samsung Pay som en digital plånbok till en ny nivå. Under april månad adderades bland annat Apoteket, Clas Ohlson och Åhléns, vilket ska göra det ännu lättare för konsumenten att samla sina kundklubbspoäng.  

 

"Det är ett smart drag av Samsung att använda hårdvarans MST-teknik. Det gör att nästan alla handlare redan nu kan utöka sin service genom att erbjuda ett kontaktlöst betalsätt, oavsett om de har en kortterminal med NFC-teknik eller inte. Vi är otroligt glada att alla kedjor och butiker med Sitoo Kassasystem kan addera Samsung Pay till sitt redan stora urval av betalsätt", säger Jens Levin, VD på Sitoo.

 

Källa: Samsung

Upptäck framtidens kassa redan idag
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram