2018-12-17

Så skapar du en marknadsplan - del 2 av 3

TIPS & RÅD. I förra numret av Sitoo Magazine inledde vi en serie med tips kring hur man kan bygga en marknadsplan. En marknadsplan sammanfattar en övergripande insikt om affärsmål, målgrupp, kommunikationskanaler, budget, möjligheter och aktiviteter. I detta nummer av Sitoo Magazine delar vi med oss av några tips och råd hur man identifierar sina mål. 

 

Konsten att nå sina mål

Nästa steg i marknadsplanen är att definiera tydliga målbilder kring vad man vill åstadkomma med sin verksamhet under en given tidsram. Det kan exempelvis vara att öka omsättning, få ett antal nya kunder, få ökad synlighet i media eller en större exponering i sociala medier inom ett år. Oavsett vilka mål man har med sin verksamhet så är de bra att formulera dessa så precist som möjligt. Det hjälper dig att prioritera, fokusera och dessutom mäta effekten av din kommunikation.

 

Är det exempelvis produktförsäljning verksamheten sysslar med kan det vara bra att definiera exakta försäljningsmål och exakt antal nya kunder som räknas som framgång. Reflektera över mål som skulle gynna din verksamhet och skriv ned dessa. När både målgrupp och mål finns på plats gäller det att klura ut hur man bäst når resultat kopplat till dessa. 

 

När man vet vad man ska åstadkomma gäller det att klura ut hur detta ska gå till

Arbetet med att identifiera det bästa sättet att nå dina målgrupper är lite tankekrävande. Inom marknadsföring pratar man om tre kategorier kanaler: egna, köpta och förtjänade. Till egna kanaler räknas de som man själv kan styra innehållet i. Det kan exempelvis vara den egna webbutiken, nyhetsbrev, Twitter osv. Med köpta menas de man betalar för, exempelvis Adwords, annonsering, etc. Med förtjänade menas de man inte alls styr över, dvs. sådant som andra skriver och säger om ditt erbjudande i exempelvis en bloggpost, i sociala medier eller i en redaktionell text i en tidning. 

 

För att veta hur man ska jobba med dessa tre kanalgrupper är det viktigt att förstå och identifiera vilka som är relevant för din målgrupp / kunder. Fundera lite kring nedan:

 

  • Är de med i någon särskild grupp eller förening (typ studenter/ friluftsfrämjandet)? 
  • Är de aktiva på sociala medier? Var i så fall och vilka hashtags använder de
  • Prenumererar de på ditt nyhetsbrev, om inte hur ska du få dem att göra det?
  • Vilken typ av interaktion har du redan etablerat med dina målgrupper?
  • Vilka medier online följer de? 
  • Vad är deras utmaningar och hur kan det du erbjuder hjälpa dem med dessa? 
  • På vilket sätt gynnas de av dina erbjudanden? 

I nästa Sitoo Magazine går vi igenom hur du kan tänka kring taktiska aktiviteter för kommunikation. 

 

Lycka till i arbetet!

 

/Sitoo Team

Starta nätbutik med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram