2018-10-24

Så skapar du en marknadsplan - del 3 av 3

TIPS & RÅD. I Sitoo Magazine har vi under några veckor delat med oss av tips och råd kring hur man kan bygga en enklare marknadsplan. I detta nummer av Sitoo Magazine kommer den avslutande delen som handlar om hur man kan tänka kring budget, möjligheter och aktiviteter. 

 

Budget

En budget måste finnas på plats i en marknadsplan. Budget kan röras sig om noll kronor men istället nedlagd egentid som arbetet kommer att omfatta eller belopp för faktiska utgifter man kommer att ha exempelvis annonsering, kommunikationsverktyg/tjänster, monterkostnad på mässor. Oavsett vad är det bra att definiera vilka resurser i form av ekonomi och tid man har till sitt förfogande innan man börjar planera vilka aktiviteter som ska genomföras. Har man varken tid eller pengar så blir det svårt att få något genomfört. 

 

Möjligheter

Givet att budget är på plats börjar arbetet med att fundera ut och formulera på vilka aktiviteter man ska genomföra kopplat till mål och göra en tidsplan för dessa. Aktiviteter kan exempelvis vara att jobba mot media med PR, producera annonser och köpa medieutrymme, kundaktiviteter, nyhetsbrev kopplat till din e-handel, eller mäss-event. En bra taktik blandar i regel flera aktiviteter. En annan möjlighet kan vara att samarbeta med någon som har ungefär samma målgrupp som den egna. Det kan vara ett varumärke som passar in med den egna verksamheten, en leverantör eller en medlemsklubb av något slag. I ett samarbete kan man använda varandras nätverk för utskick, specialerbjudande, och rabattkoder. Det är så alla större företag jobbar redan. 

 

Aktiviteter

Funderar man några varv kring hur - dvs genom vilka aktiviteter -  det går att nå sina målgrupper på bästa och enklast sätt och kopplar det till budget och målsättningar så blir det lättare att identifiera aktiviteter som passar in. En vanlig parameter för mindre företag brukar vara att sikta på frekvens snarare än räckvidd. Vilket betyder att nå fram till den faktiska målgruppen snarare än att synas och höras lite varstans. Koppla gärna ihop aktiviteter med varandra. Ett pressutskick mot bloggare kanske ska kopplas till ett nyhetsbrev till kund med någon form av erbjudande. Ett kund-event kanske får större genomslag om man bjuder på sin expertis och har ett prova-på-erbjudande som man bloggar om innan. En bra sak att alltid ha med sig är en uppmaning till handling i slutklämmen på varje aktivitet.

 

Oavsett vilka aktiviteter man väljer, är det bra att säkerställa att man har fina bilder, bra berättande texter, produktinformation och video’s till hands - allt kommer att behövas oavsett det handlar om pressmaterial, sociala medier, nyhetsbrev eller mäss-event. Har man bara ett par tusenlappar så är de nog värt att lägga dessa på exempelvis att ta fram bra bilder.

 

Lycka till i arbetet!

 

/Sitoo Team

Starta webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram