2018-12-17

Jens Levin föreläser i Borås

Så ska Borås butiker ge den lokala handeln revansch

Maximera den fysiska butikens konkurrensfördelar genom att kombinera en digital närvaro med det lokala läget – det var budskapet när Borås handlare vägleddes och inspirerades under en föreläsning om framtidens butiker, och deras egna lokala revansch.

 

Många av Borås handlare, tillika medlemmar i Borås City, samlades en morgon innan butiksöppning för att lyssna till Jens Levin, VD på Sitoo, som blivit inbjuden av Centrumledningen för att presentera den lokala butikens revansch.

 

Jens Levin talade om hur konkurrensfördelarna ser ut för många fysiska butiker i dag, hur de kan använda nätet till sin fördel, men framför allt levererade han en framtidsspaning - konsumenterna kommer i allt större utsträckning vilja göra sin research online för att sedan besöka en lokal butik, och där genomföra köpet med elektroniska betalningslösningar som exempelvis Klarna Checkout.

“Den som just har lärt sig begreppet ‘omnikanal’, det vill säga enhetlig kommunikation och försäljning via kanaler som fysiska butiker, nätbutiker och sociala medier, får redan tänka om. Nu är det begreppet 'unified commerce' som gäller” skrev Borås Tidning som var på plats för att följa eventet.

 

Den lokala fysiska butiken har mycket att vinna på att värna om den personliga relationen till kunden samtidigt som smidigare betallösningar och medel för att öka fottrafiken till butiken införs.

 

“Omnikanal funkar ärligt talat sådär så länge vi har PC-baserade kassasystem som inte uppdaterar i realtid. Kunden måste veta att det är samma erbjudanden och priser som gäller på nätet som i den fysiska butiken, det får inte vara någon tidsfördröjning där” sade Jens Levin under föreläsningen.

 

Jens Levin berättade att det i framtiden kan räcka med två kassor för kortköp och resten med digitala lösningar för exempelvis mobilen. Det skapar flexibilitet och sparar pengar för butikerna” avslutade Jens Levin, VD på Sitoo.

 

Källa: BoråsTidning

Läs mer om Klarna Checkout i fysisk butik

Se Sitoo på E-commerce Stockholm
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram