2018-12-11

Så satsar Åhléns på nytt koncept

Ökad digital närvaro och nytt outletkoncept står skrivet i Åhléns framtidsplaner. Gustaf Öhrn, VD på Åhléns, menar att hela kedjan står inför en brutal förändringsresa som kommer leda varuhuset in en ny era. Det nya konceptet Åhléns Outlet öppnar först och främst i Västerås och Norrköping. 

 

Snabb förändringstakt

Rätt verktyg är en grundförutsättning för att förbli relevanta för kunden, och de som inte lyckas införliva detta kommer stå inför stora utmaningar när allt fler aktörer bestämmer sig för att investera i det nya. När även globala aktörer såsom Amazon sakta men säkert närmar sig den svenska marknaden ställer det än högre krav på svenska aktörer att rusta upp, vilket i många fall innebär att slänga ut det gamla och investera i det nya. "Det kommer att bli en kapplöpning" säger Gustaf Öhrn, VD på Åhléns.

 

Åhléns Outlet i Västerås och Norrköping

Åhléns Outlet lanseras i första hand i Västerås och Norrköping under mars månad, därefter har Åhléns en offensiv etableringsplan för sitt outletkoncept. Kvinnan som ska leda nysatsningen är Stina Klaesson, VD på Åhléns Outlet.

 

“Vi har som ambition att lyfta outletkonceptet till en helt ny nivå och inom ramen för detta är valet av rätt kassasystem en viktig del. Sitoo ger oss både mobilitet och självutcheckning i en och samma lösning, vilket ger oss rätt förutsättningar att möta våra behov idag och i framtiden.” säger Stina Klaesson VD på Åhléns Outlet.

 

I syfte att skapa outletbutiker som omfamnar digitaliseringen och möter konsumenternas nya sätt att handla väljer Åhléns att satsa på Sitoo Kassasystem.

 

“Vi är stolta över att få möjlighet att hjälpa Åhléns Outlet att skapa en kundupplevelse som ligger i tiden genom att utnyttja kraften i den nya tekniken. Sitoo vill vara det självklara kassavalet för butikskedjor som vill ligga i framkant. Det är väldigt roligt att ytterligare en stor aktör inom detaljhandeln valt Sitoo för att digitalisera sina butiker” säger Jens Levin VD på Sitoo.

 

Källa: Svd och Mynewsdesk

Kassasystem för butikskedjor
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram