2018-12-17

Butik Idyllien Visby

Så samspelar lokalt och digitalt i ett gotländskt dofthus

För sex år sedan köpte Catrin och Richard Kylberg ett townhouse i Visby innerstad byggt år 1729, med en tom butikslokal och ett fantastiskt kommersiellt läge. Där föddes idéen till att utveckla ett eget dofthus med fokus på dofter för hem och bad. Varumärket och deras egna doftvärldar utgår idag från flaggskeppsbutiken Idyllien - deras eget smeknamn för Gotland.  


- Det ska vara lite som att kliva in i en Idyllien-värld när man stiger över tröskeln. Därför satsar vi på att skapa ett helhetskoncept där inredning, musik, sortiment, presentation och förpackningsdesign samspelar, förklara Richard Kylberg.

Ville testa något nytt

För Richard, som till vardags driver designbyrån BLINK, skulle butiken bli ett testlabratorium inom hans eget specialområde retail.

 

Samtidigt ville Catrin skola om sig från sitt tidigare yrke som logoped, och istället satsa på ett av hennes stora intressen - dofter. Resultatet blev en butik som erbjuder doftprodukter, badtextilier och tillbehör under ett eget varumärke via fysisk och digital butik. I sortimentet finns idag över 200 artiklar.


- Drivkraften var att skapa ett positivt familjeprojekt där alla kunde bidra och få olika mervärden. Våra barn fick möjlighet till utvecklande sommarjobb. Elinor har bland annat ansvarat för att implementera den nya plattformen från Sitoo med kassaregister och webshop i samma system. Elise har illustrerat våra nya förpackningar och är mycket aktiv i den fysiska delen av butiksupplevelsen, förklarar de.


Expansion
Det Catrin och Richard efterfrågade i en webshop var tydliga gränssnitt där de själva enkelt kunde lägga in text och bild, utan att behöva lägga in koder mm. De efterfrågade även en butikskassa som var enkel att hantera och lätt för ny personal att lära sig, då de ofta byter personal från säsong till säsong.

- Huvudskälet till bytet var att vi ville kunna hantera vårt varulager via ett sammanhängande system samt att skapa förutsättningar för expansion där webb och fysisk butik hänger ihop bättre. Vad gäller webshopen var vår största utmaning att öka trafiken dit och därigenom vår försäljning via den kanalen. Vi behöver också bli bättre på att koppla ihop vårt erbjudande via butik och webbhandel. Nästa utmaning blir året-runt-butiker i Stockholm. 

 

Catrin menar att butikskassan har effektiviserat deras varuförsäljning och gett snabbare kassatransaktioner. Det är dessutom avsevärt mycket enklare att ta ut nödvändig information inför varje månadsavslut än förr, och eftersom att de har tillgång till backoffice via nätet kan de ta ut den information de behöver på egen hand. Ett plus är förstås också att själva kassan tar en liten plats och är klart mer visuellt tilltalande jämfört med deras förra system, tillägger hon.

Samarbetet med Sitoo
- Vi har hittills haft ett mycket bra samarbete med Sitoo. De är trevliga, lyhörda och snabba på att svara och reagera. Har vi önskemål gällande utveckling av vissa tilläggsfunktioner känner vi att personalen tar dessa på stort allvar och välkomnar våra synpunkter och upplevelser.


Från hösten 2015 finns Idyllien även i Mood Gallerian i Stockholm.

Butiksdatasystem från Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram