2018-12-13

Så påverkas du som e-handlare av nya EU-regler

Konsumentskyddet stärks med nya EU-regler. Idén är att konsumentens skydd skall bli likställt inom hela EU för att på så sätt främja gränsöverskridande handel. Reglerna påverkar e-handlare som säljer produkter och tjänster till konsumenter.

 

Främst går de nya reglerna ut på att du som handlare måste upplysa kunden vid köptillfället om både rättigheter och skyldigheter för köpet. EU-reglerna trädde i kraft 13 juni 2014. Här finner du en sammanfattning över hur du som e-handlare berörs:

Förvalda merkostnader
Kassan får inte innehålla checkrutor förvalda som innebär att konsumenter får en merkostnad. Exempel på detta är extra försäkring, utökad support, tillbehör etc.

Order- och köpknappar
På den slutliga köpknappen måste det vara tydligt att konsumenten har en skyldighet att betala.

Betalsätt
Konsumenten måste kunna se vilka betalsätt som accepteras. Handlaren får inte ta ut en extra kostnad för ett betalalternativ.

Ångerrätten
Kunden har alltid 14 dagars returrätt oavsett anledning. Det skall finnas tydliga instruktioner om konsumentens rättigheter och skyldigheter vid köptillfället. Finns det inga instruktioner gäller 1 års returrätt, men handlaren kan upplysa konsumenten i efterhand och då gäller 14 dagar från det tillfället.

Kunden skall ha tillgång till ett webbformulär för att kunna genomföra returen.

Kunden har rätt att få tillbaka hela beloppet, dvs. inklusive frakt. Den generella regeln är att handlaren betalar frakten för att leverera varorna och kunden står för returfrakten. Men, återigen, om kunden inte upplysts om detta vid köptillfället så får handlaren stå för returfrakten också.

Kunden får bryta förpackningar samt prova varor och ändå ha rätt att returnera dem. Handlaren har dock möjlighet att göra avdrag om varor inte returnerats i nyskick. Det finns alltså utrymme för tolkningar av hur mycket avdrag som handlaren anser är skäligt.

Leverans
Leverans skall ske inom 30 dagar, om inget annat angivits, från beställning.

 

Läs European Union (EU) Consumer Rights Directive

Upptäck Sitoo Webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram