2018-12-17

Så möter du konsumenter födda vid millieniumskiftet

Den så kallade Generation Y, personer födda mellan 1980 och år 2000 är extremt köpstark och förväntas handla för 20 700 miljarder kronor världen över det kommande året. För Generation Y är Internet en naturlig del av helheten och de gör ingen skillnad mellan online och den fysiska världen. Detta ställer stora krav på dig som handlare, som måste vara öppen för förändring för att möta framtidens största konsumentgrupp.  

 

Generation Y finns överallt
20 procent av världens arbetskraft är födda åren mellan 1980 och år 2000. De befinner sig överallt och rör sig snabbt. Det betyder att du som handlare också måste röra dig minst lika snabbt för att kunna möta det nya sättet att handla. Du som handlare behöver dock inte jaga Generation Y för att lyckas. Nyckeln till framgång är en omnikanalstrategi och att fatta beslut baserat på ren och skär data. Lägg inte alla ägg i en korg, det som fungerar idag kanske inte genererar någon försäljning imorgon. Ha örat mot marken och du som handlare måste finnas i olika kanaler för att möta kunden när den väljer att byta kanal.

Mobila

Generation Y surfar på sina mobiltelefoner minst 15 timmar i veckan och deras beteende smittar av sig på deras omgivning. Därför är det viktigt att ditt erbjudande är tillgänglig och ser snyggt ut i alla enheter (datorn, surfplattan och mobilen). Kunden skall inte behöva röra sig från vänster till höger för att överblicka hela sidan i sin mobil. All produktinformation måste finnas tillgänglig för blotta ögat när de scrollar på sin surfplatta och kundupplevelsen måste vara likadan på datorn.

Sociala
Sociala medier är optimalt för indirekt marknadsföring genom ‘word-of-mouth’, och det är dessutom gratis. Kunden är 71 procent mer benägen att genomföra ett köp baserat på hänvisningar från sociala medier - och misstro inte Generation Ys vilja att dela med sig. Dock bör handlaren vara medveten om att Generation Y vet att du primärt vill sälja dina produkter, så var ärlig med det. Om du mot förmodan gör ett misstag, var inte rädd för att erkänna ditt snedsteg. Genom att vara öppen och skapa dialog lär du känna kunderna bättre, vilket genererar information som du kan använda för att ge en bättre service. 


Sparsamma
Nya studier pekar på att en tredjedel av Generation Y endast köper de produkter som är nödvändiga i deras vardag. 75 procent av dessa spenderar även tid online för att hitta det mest prisvärda alternativet innan de genomför sina köp. Om du inte kan konkurrera med pris kan kostnadsfri leverans eller liberala returalternativ vara en potentiell konkurrensfaktor.

 

Ambassadörer

Generation Y är utmärkta ambassadörer för ditt varumärke, men först måste du bygga ett gott rykte som de vill gå i god för. Som tidigare nämnt, gör de sin hemläxa på nätet innan de handlar och delar med sig av sina köp. Var noga med vad som sägs om dig och var närvarande online för att styra ditt varumärke i rätt riktning. Även om produkten inte möter kundens förväntan, var generös med fria returer. Det ökar sannolikheten för att de kommer hylla dig för god service istället för att varna sina vänner om bristande kvalité.

 

Trendsättare

Nyckeln till framgång är att vara agil. Befinn dig där kunden är, för nästa generation kommer med största sannolikhet inte att återuppta det gamla sättet att handla. Generation Y är nutidens fönster in i framtiden. Deras köpbeteende är bara en fingervisning för hur nästa generation kommer att handla, och Internet har gjort det möjligt för dig som handlare att hänga med för att möta framtidens sätt att handla. 

 

Källa: Channel Advisor

Kassaregister och webshop i samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram