2018-12-17

Så kan små butiker konkurrera med jättarna

Gränsen mellan e-handel och fysisk handel håller på att suddas ut. Allt fler köp påbörjas på internet och avslutas i butik eller tvärtom. Enligt en artikel i DN.se ger detta nya möjligheter för små butiker att konkurrera med jättarna - Fysiska butikers revansch!

 

Enligt forskning från Deloitte Digital föranleds nästan 50% av alla köp i fysisk butik av en aktivitet på nätet. En annan undersökning som Google utfört i samarbete med Ipsos MediaCT och Sterling Brands handlar det om så mycket som 87 procent av köpen i fysisk butik som föranleds av en aktivitet på nätet. Vi undersöker och jämför varor online innan vi går till butiken för att se varan i verkliga livet och genomföra köpet.

 

DN.se intervjuar Jens Levin, VD på Sitoo, som menar att detta är en naturlig utveckling. På internet kan du inte få samma känsla som i en fysisk butik.

 

Undersökningen som Google genomfört slår hål på myten att butiker på nätet stjäl kunder från de fysiska butikerna. Undersökningen visar att en hemsida med information om var butiken finns, och om en vara finns i lager, i stor utsträckning leder kunder till den fysiska butiken.

 

DN.se besökte klädbutiken Haberdash på Odenplan i Stockholm som i början av oktober implementerat ett butikssystem som binder samman hemsidan med den fysiska butiken. Detta för att anpassa sig efter hur deras kunder handlar.

 

– Vi har bara haft systemet i några veckor men vi har redan märkt hur antalet förfrågningar via webben ökat och lockar kunder till butiken där de avslutar sina köp, säger Mårten Eriksson som driver Haberdash.

 

Det nya sättet för konsumenter att handla ger också nya möjligheter för mindre butiker att ta upp kampen med e-handelsjättar som Amazon.

 

- Små butiker kan inte konkurera med internetjättarnas priser, men konkurrenskraften i att ha en fysisk butik ska inte underskattas. Jag hoppas at det här ska leda till att fler butiker överlever den så kallade butiksdöden. Men de som inte anpassar sig efter det här nya sättet att handla riskerar också att dö ut, säger Jens Levin till DN.se.

 

Läs hela artikeln på DN.se

Kassaregister och webshop i samma system
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram