2018-12-13

Så gör du för att optimera din webshop inför julhandeln 

Snart börjar julhandeln och då är det viktigt att din webshop är i toppform. Här följer några tips som kan hjälpa dig att optimera din e-handel inför julhandeln. Framhäv dina julerbjudanden, se över ditt innehåll, tänk igenom din annonsering och säkerställ att din webshop är mobilanpassad. 

 

Julerbjudande och översyn 

Se till att dina julerbjudanden har en framträdande plats på din hemsida. Se över och uppdatera din webbutik med innehåll och bilder. Gå igenom dina sökord och se över din sökmotoroptimering, så kunderna hittar ditt företag i sökresultaten.

 

Dela dina julerbjudande i social media
Du bör skicka ut dina julerbjudanden i dina sociala mediakanaler, såsom Facebook och Twitter. Länka dina inlägg tillbaka till din webshop. Ta hjälp av dina följare att dela dina julerbjudanden med sina vänner.

 

Tänk igenom din annonsering på Google AdWords

Google AdWords är det snabbaste sättet att driva potentiella kunder till din webshop. Se över texterna på dina annonser och redigera eventuellt befintliga annonser med riktade julerbjudande. För att maximera din budget är det viktigt att prova och mäta dina resultat.

 

Se till att din webshop är mobilanpassad

Fler och fler konsumenter använder sin mobila enhet när man överväger ett köp. Glöm inte att ge dina potentiella kunder en bra köpupplevelse, oavsett om de besöker dig via sin mobil, surfplatta eller dator.

 

Var redo med din kundsupport 

När vi julhandlar vill vi ha en positiv köpupplevelse. Se till att dina kontaktuppgifter är lätt att hitta på alla sidor på din webbplats. Du kanske bör överväga att ta in tillfällig hjälp för att svara på ytterligare telefonsamtal. Ett enkelt svar kan utgöra hela skillnaden på om det blir affär eller inte.

 

Källa: Mashable

Starta en mobilanpassad webshop med Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram