2018-12-11

Retail Breakfast Club 2 oktober 2015

Retail Breakfast Club blev en succé - 300 handlare var där

Ännu en gång blev Retail Breakfast Club en succé! 300 handlare samlades på Filmastaden Sergel den 2 oktober 2015 och lyssnade till våra talare och pratade om det nya sättet att driva butik. Jämsides med Jens Levin, VD på Sitoo, fick åhörarna dessutom ta del av kunskap från Sam Rihani, Sverigechef på Facebook och Mats Forsberg, VD på Urb-it. 

Vår mobila shoppingassisten
Det tog 38 år för radioapparaten att nå 50 miljoner användare. För våra smarta mobiler tog det endast 2 år - och antalet användare växer fortfarande, berättade Sam Rihani under frukostmötet. Utvecklingen har lett till att vi plockar upp mobilen 250 gånger om dagen. 
- Mobilen har blivit vår egen shoppingassistent innan, under och efter köp. Vikten av en digital närvaro i denna kanal blir slående tydlig när nästan hälften av alla köp föranleds av en närvaro online. Därför bör handeln tänka lokalt och digitalt, berättade Jens Levin på scenen. 

Nu-handel
Mats Forsberg berättade om den senaste logistiktrenden “nu-handel”.
Att fylla i långa formulär online kan döda shoppinglusten för vem som helst, och att hämta ett paket på ICA är inte den bästa shoppingupplevelsen. De fysiska butikerna bör omfamna nu-handel, genom att överleverera istället för att underleverera som e-handeln har gjort i så många år. Konsumenterna får ett mer flexibelt sätt att handla och butiken ett nytt sätt att sälja. Det ger en personlig och lustfylld shoppingupplevelse med fokus på konsumentens behov, berättade Mats Forsberg. 

Mats Forsberg avslutade sitt föredrag med att gratulera publiken till att just de har en fysisk butik - att de sitter på en sådan konkurrensfördel, är nästan rent ut sagt en gåva när den senaste butikstrenden är “nu”. 

 

Nästa Retail Breakfast Club 18 mars 2016

Stort tack till alla som gjorde denna upplaga av Retail Breakfast Club till en succé! Vi planerar att genomföra nästa Retail Breakfast Club 18 mars 2016 i Stockholm. Om du är intresserad och vill säkerställa att du får en plats rekommenderar vi dig att göra en föranmäla redan idag:


Mejla Sitoo och gör en föranmälan till nästa event

Välj ämne ämne "Föranmälan Retail Breakfast Club 18 mars 2016"

Upptäk butiksdatasystem från Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram