2018-12-11

Retail Breakfast Club i maj 2016 blev än en gång succé 

Återigen blev Retail Breakfast Club en succé! 25 maj 2016 samlades 240 handlare på Filmstaden Sergel och lyssnade till våra talare och pratade om digitaliseringen av handeln. Jämsides med Jens Levin, VD på Sitoo, fick åhörarna ta del av kunskap från Michael Gegerfeldt, VD på eleven, och Ted Hagen, Head of Klarna Offline. 

 

Handeln är digital oavsett kanal

Jens Levin talade om vikten att se över tekniken i den fysiska butiken för att möta konsumenternas nya sätt att handla. Idag är i stort sett all handel digital och konsumenterna förväntar sig att köp kan påbörjas på Internet och avslutas i butik eller tvärtom. Omnihandelns era är här och nu är siktet inställt mot s.k. Unified Commerce. En friktionsfri värld i realtid där endast en sanning existerar avseende kundinformation, lager, produkter, priser och erbjudanden. En värld där alla handlarens system samverkar i realtid helt friktionsfritt.

Världspremiär för Klarna Checkout i fysisk butik

Ted Hagen från Klarna presenterade Klarna Checkout i fysisk butik och pratade om möjligheten som ligger i att stärka kundens köpkraft genom nya betalsätt.

 

Resan från e-handel till omnihandel 
Michael Gegerfeldt, grundare och VD på eleven.se berättade om bolagets resa från e-handel till att bli en fullt integrerad omnihandlare. Genom förvärvet av butikskedjan Parfymeri L adderade eleven.se fysiska butiker och nu vill eleven.se erbjuda en sömlös digital shoppingupplevelse oavsett kanal.

 

Nästa Retail Breakfast Club 

Stort tack till alla som gjorde denna upplaga av Retail Breakfast Club till en ännu en succé! Vi planerar att genomföra nästa Retail Breakfast Club under hösten 2016. Om du är intresserad och vill säkerställa att du får en plats rekommenderar vi dig att göra en föranmäla redan idag: Mejla Sitoo och gör en föranmälan. Välj ämne "Föranmälan Retail Breakfast Club hösten 2016".

 

Källa: Handelstrender

Sitoo Kassaregister
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram