2018-12-11

Regler kan tvinga e-handlare att öppna butiken för hela EU  

En ny överenskommelse mellan EU-kommissionen och Europaparlamentet skapar nya regler för europeiska e-handlare - regler som kan komma att innebära stora risker. Det betyder bland annat förbud mot GEO-blockering som tidigare använts av e-handlare som selektivt valt vilka länder de vill sälja sina produkter till. Vad det innebär rent juridiskt är fortfarande oklart. 

 

Det har fram tills nu varit möjligt för europeiska medborgare att välja vilka länder som de önskar sälja sina produkter till, eller selektivt sätta priser utefter olika geografiska marknader. Detta har gjort genom så kallad GEO-blocking. Arbetssättet har länge varit illa omtyckt av EU som under ett flertal år arbetat på ett regelverk för något som kallas Digital Single Market, som syftar till att skapa en harmoniserad e-handelsmarknad för samtliga EU-länder. Med ett sådant regelverk skulle det bli möjligt för alla EU-medborgare att näthandla från vilka nätbutiker som helst, oavsett var de bor, så länge företaget tillhör ett EU-land.

 

Ännu har inget exakt datum meddelats från EU-kommissionen och Europaparlamentet som förtäljer när de nya reglerna träder i kraft eller hur de ska tolkas i detalj. Om alla e-handlare inom EU är skyldiga att kunna sälja till alla konsumenter i samtliga EU-länder uppstår en rad praktiska och legala frågetecken som ännu ej besvarats. Kommer fraktkostnaderna höjas för alla kunder? Står man i behov av kundtjänst på alla språk? Hur kommer logistiken kring returer se ut? Vem står som ytterst ansvarig om något går fel någonstans i kedjan? 

 

Möts av stor skepticism 

EMOTA, European eCommerce and Omni-Channel Trade Association, ställer sig skeptiska till de nya reglerna kring GEO-blocking.

 

- Reglerna reflekterar inte verkligheten på marknaden. Ska en liten butik tvingas hantera utmaningarna med att sälja till hela Europa? Om till exempel en portugisisk konsument handlar från en dansk butik och vill klaga på något, på vilket språk ska det ske? Experterna är överens om att de här reglerna inte kommer att gå före de regler som finns för att skydda konsumenterna, säger Maurits Bruggink, generalsekreterare på EMOTA.  

 

Ett risk för e-handlare

Jörgen Bödmar, ordförande på EMOTA, berättar i en intervju att det ännu inte finns en gemensam e-handelsmarknad i Europa och befarar att regelverket kommer att tolkas till konsumenternas fördel vid eventuell tvist. Vid en sådan situation är risken att det är lagarna i konsumentens hemland som får styra, istället för lagarna i e-handelsföretagets hemland.

 

- Det är det här vi har varnat för. I teorin låter detta kanske bra, men i praktiken blir det en risktagning för e-handlarna. Antagligen kommer detta att leda till praxis som blir olika i olika länder. Det här tvingar i praktiken EU:s e-handlare att sätta sig in 28 olika länders lagstiftning, säger Jörgen Bödmar.

 

Källa: ehandel.se

Kassasystem med integrationsmöjligheter
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram