2018-12-17

Priset har mindre betydelse bland aktiva på nätet

Priset har mindre betydelse bland aktiva på nätet

Susan Lee, partner på konsultfirman Simon-Kucher & Partners, har precis kommit ut med en ny bok ”Det är dags för e-handeln att växa upp”. I denna bok presenterar hon bla en undersökning baserat på 1000 konsumenter, vilken belyser att betydelsen av låga priser blir mindre viktigt när konsumenterna handlar mer online. Dvs en större e-handelsmognad minskar priskänsligheten.

 

Enligt Susan Lee antar många fysiska butiker att de måste konkurrera med e-handeln med pris eftersom de tror att konsumenterna huvudsakligen handlar online för att få ett lågt pris. Hennes undersökning belyser att prisets betydelse varierar dels utifrån bransch, dels utifrån konsumentens e-handelsmognad. Bland de mer aktiva på nätet har priset mindre betydelse.

 

Det som enligt undersökningen är viktigast för konsumenter med större e-handelsmognad:

 

1. Friheten att kunna handla när dem vill (63% av de svarande)

2. Variationen av utbudet (52%)

3. Fri frakt (48%)
3. E-butiken kommer ihåg mig som kund (48%)
3. Njutbar shoppingupplevelse (48%)

6. Först på sjätte plats kom pris (46%)

 

Läs mer på Internetretailer

Starta webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram