2018-12-11

Omnihandel har gått från trend till en absolut nödvändighet 

Enligt en rykande färsk rapport framtagen av International Council of Shopping Centers visar att omnihandel har gått från växande trend till norm inom detaljhandeln. “Historien om fysiska butiker vs. e-handel är förlegad. Historien handlar nu om en kund som får det bästa av två världar, genom att använda mobilen för att göra informerade köp i fysisk butik” - Tom McGee, VD på ICSC.

 

Omnihandel leder till ökad försäljning
Studien visar tydligt vilka positiva effekter omnihandeln har för fysiska butikers försäljning. Var tredje konsument nyttjade click and collect under den gångna julhandeln - av dessa valde 69 procent att köpa ytterligare en vara vid upphämtning i butiken. Men det är inte enbart handlaren som erbjuder click en collect som ser en tillväxt i försäljningen. 36 procent av de som hämtade upp en vara i fysisk butik besökte därefter en intilliggande butik för att genomföra ännu ett köp.

 

Majoriteten surfar online i butiken
56 procent av konsumenterna använde sina mobiler innan besök i fysisk butik under julen, dels för att jämföra priser, överse produkters tillgänglighet i lager och dels för att ta del av kundrecensioner online. Ännu fler, hela 60 procent, gjorde detsamma samtidigt som de befann sig inuti butiken.

 

Att se och röra - viktig för kunden 

“Ser man tillbaka på julhandeln, är den stora trenden som uppstod förekomsten av omnikanalskonsumenter i de fysiska butikerna” menar Tom McGee och tillägger att konsumenterna sänder ett tydligt budskap - den fysiska butiken är fortfarande i epicentrumet för shoppingupplevelsen. Enligt rapporten handlade 91 procent av konsumenterna i fysisk butik. Att se, röra och pröva plagg och varor är den största anledning till att avsluta köp i butik istället för renodlad e-handel. Därefter är möjligheten att surfa på mobilen under butiksbesöket och att få med sig varan på en gång starka faktorer som talar för viljan att handla i en butik nära där man bor.

 

Källa: DSN

Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram