2018-12-13

Webrooming

Ny trend inom e-handeln: “Webrooming”

Accenture har precis publicerat en ny rapport om den kommande julhandeln i USA. Denna rapport slår fast att 65% av konsumenterna som e-handlar planerar att köra ”webrooming” kommande julhandel. Webrooming innebär att man surfar på nätet för att hitta rätt produkt för att därefter bege sig till den fysiska butiken för att göra sitt inköp. Då blir det extra viktigt med ett kassaregister som talar med din webshop.

 

Accentures undersökning av 500 amerikanska konsumenter, som genomfördes under september, visar på att det primära motiven för webrooming är att undvika fraktkostnader och att kunna röra och känna på en produkt innan köp.  

 

"För att lyckas, måste handlarna, mer än någonsin, kunna tillfredsställa konsumenter på deras villkor. Oavsett om det är online, i den fysiska butiken eller via mobilen måste handlaren föruste alla steg i säljprocessen så att den blir sömlös.” säger Chris Donnelly, Global Managing Director på Accenture’s Retail practice.

 

Läs mer på Internetretailer.com

Starta en framgångsrik webshop
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram