2018-12-17

Fler kassor och färre köer viktigast i köpresan

Ny rapport visar att det är viktigt att få bort kassaköerna

Ny rapport från Deloitte visar att köpresans viktigaste del är en smidig och enkel köpprocess i butik och online. För att hålla jämna steg med den digitala köpupplevelsen uppmanas handlare att ta bort kassaköerna i butik genom att öka antalet kassor. Det är hög tid för handlarna att fokusera på köpresan från inspiration till köp.

 

Millennial Mindset hos den äldre generationen

I år finns tydliga tecken på ett snabbt accelererande dynamiskt kundbeteende som kallas "millennial mindset" rapporterar Deloitte. Demografiska konsumentgrupper som tidigare visat lägre digitala kunskapsnivåer har nu börjat anamma några av de nyare digitala funktioner som i stor utsträckning nyttjas av individer födda på 90 och- 00-talet. Det finns dock tydliga gränser i hur långt olika målgrupper är villiga att använda digitala hjälpmedel under köpresan. Exempelvis växer gruppen äldre som använder mobilen för att finna produkter, men som tar avstånd från att använda mobila betalsätt. Detta medför att handlare står inför en utmaning i införandet av nya verktyg i sina butiker samtidigt som de måste upprätthålla en acceptabel servicenivå för deras mindre digitalt sofistikerade kundgrupper.

 

Digitalt inflytande under köpresan

Undersökningen framtagen av Deloitte pekar på att 66% av konsumenterna själva medvetet vill ta kommando över köpresan och att de lärt sig att sålla bort reklamen när de letar inspiration. Samtidigt använder nu 93% en mobil eller surfplatta för att söka information om produkter. Även returer görs i allt större utsträckning med digtala hjälpmedel; 39% uppger att de under året påbörjat en retur via en digital enhet, jämfört med 20% föregående år.

 

Utmaning och mjölighet för handlaren

För att bli riktigt framgångsrika och hålla jämna steg med den digitala utvecklingen kan handlare hjälpa sig själva genom att förstå kundens resa och de viktigaste delarna som bidrar till den totala kundupplevelsen, både online och i fysisk butik. Undersökningen visar att den stora massa konsumenter förväntar sig att genomförandet av köp och betalning är snabbt och enkelt. Att denna del i köpprocessen genomförs smärtfritt anses dubbelt så viktigt som övriga delar av köpupplevelsen. Därför rekommenderas handlarna att utöka antalet kassor i butiken för att minimera köer och snabba på betalningprocessen.

 

Källa: Deloitte

Det nya sättet att driva butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram