2018-12-17

När Generation C shoppar år 2020 gäller helt nya spelregler 

Den uppkopplade generationen, även kallad Generation C, förväntar sig betydligt mer utvecklad teknik när de shoppar år 2020 än vad de använder idag. Experter menar att vi kommer se dramatiska förändringar i köpresan, som tvingar handlare att vara öppna för innovation och villiga att helt ompröva sin inställning.

 

Rapporten ‘Beyond Digital, What’s next for businesses in 2020’ tillfrågade 1000 konsumenter vad de förväntar sig idag och år 2020, vad gäller arbete, hur de handlar och lever. Rapporten visar att uppkopplade konsumenter redan nu förväntar sig en glasklar och friktionsfri köpupplevelse online och om deras förväntningar inte möts lär de diskutera sina köpupplevelser i sociala medier.

 

Drastiska förändringar i köpresan

Generation C är konsumenter som använder smartphones (83%) mer än bärbara datorer (78%) och surfplattor (65%) för att komma åt internet. 77% skulle omedelbart lämna en sida om webbsidan tar långt tid att ladda. Ännu fler (89%) skulle diskutera negativa upplevelser på sociala medier, lika många skulle lämna en negativ recension på nätet. Dock skulle nästa alla (96%) dela med sig om erfaranheterna å andra sidan var positiva.

 

"De närmsta fem åren kommer vi se dramatiska förändringar i den aktuella köpresan. När ny teknik förändrar marknadsföring, försäljning och leveransprocessen måste handlare vara öppna för innovation och villiga att helt ompröva sin inställning” säger Vikram Setia på Infomentum som ligger bakom rapporten.

 

Dessa ständigt uppkopplade konsumenter menar att den viktigaste aspekten vid onlineshopping är enkel navigering, därefter kommer hastighet och laddningstider. På tredje plats effektiva sökfunktioner.

 

Nya förusättningar inom handeln

I en inte allför avlägsen framtid förväntas kontaktlösa betalmetoder vara den vanligaste formen av betalning. En av fem konsumenter menar att digitala betalmetoder så som Bitcoin också kommer tillhöra normen. Cirka 16% förväntar sig att 3D-tryckta produktnedladdningar ska vara verklighet senast år 2020. 15% vill använda realtidsapplikationer (Augmented Reality/AR) för att kunna klämma och känna på produkter innan de köper. Föga 14% uppgav att de skulle vilja se dönarleveranser inom 4 år.

 

"Även om ny teknik kan verka skrämmande för många företag måste detaljhandlare vara beredda att tänka på hur nya verktyg kan komma att påverka deras verksamhet på en långsiktig strategisk nivå. De som inte hoppar på det digitala tåget har redan halkat efter”, Vikram Setia.


Källa: Infomentum

Retail Breakfast Club 2016
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram