2018-12-13

Molnbaserad drift räddade 
e-handeln under Black Friday

Många e-handlare överraskades av den tyngsta onlinetrafiken hittills under årets Black Friday. Två av tre butiker låg periodvis nere, och många drabbades av långa laddningstider. En molnbaserad lösning baserad på CDN-nätverk är enligt experter det bästa sättet att hantera trafiktoppar online, och därmed säkerställa framgångsrik e-handel. 

 

Shoppinghögtider såsom Black Friday och Cyber Monday har nått Sverige med full kraft. Enligt betalningsföretaget DIBS ökade årets omsättning under Black Friday med 62 procent samtidigt som antalet transaktionen var 61 procent fler jämfört med föregående år. Trots förberedelser togs många e-handlare på sängen och många gånger klarade deras webbutiker inte av den höga trafiken.

Endast en av tre e-butiker klarade trycket 
Enligt en undersökning utförd av Telia låg två av tre e-handelssajter nere någon gång under Black Friday på grund av alltför många shoppingsugna besökare. John Håkansson, chef för molndistribution på TeliaSonera, menar att varje minut din sida ligger nere räknas som en ekonomisk förlust. Detsamma gäller för långa laddningstider. En tredjedel av alla besökare valde under Black Friday att surfa vidare till en annan konkurrent enbart på grund av sega hemsidor.

 

“Handeln på nätet ökar snabbt men många aktörer verkar dåligt förberedda på att alla kunderna ramlar in samtidigt”, säger John Håkansson och uppmanar e-handlare att ta reda på vad långsamma laddningstider och nedtid på webbplatsen får för varumärkesmässiga och ekonomiska konsekvenser. Enligt John Håkansson bör alla e-handlare förflytta sin webshop till en molnbaserad lösning baserad på ett CDN-nätverk. 


CDN är e-handelns räddning
CDN-nätverk, Content Delivery Network, är ett nätverk av flertalet servrar som samverkar för att levererar olika delar av webbsidans innehåll till olika besökare på en och samma gång. Detta fördelar trycket och gör det möjligt för webbsidan att hantera trafiktunga toppar, vilket en vanlig webbserver inte klarar av. Detta på grund av att en vanlig webbserver ensam måste leverarar all data till alla besökare. Om många besöker webbsidan samtidigt överbelastas webbservern. Detta resulterar i att webbsidan blir extremt långsam eller går ner - ett skräckscenario under Black Friday.

 

John Håkansson menar på att en molnbaserad lösning baserad på ett CDN-nätverk ökar webbsidans driftkapacitet med minst 80-90 procent, vilket därmed säkerställer att webbutiken kan klara av trafiktoppar såsom Black Friday. 

 

Källa: Di Digital

 

Läs mer: Sitoo - en molntjänst baserad på CDN-nätverk

Butiksdatasystem för framtidens handel
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram