2018-12-17

Mobila enheter revolutionerar vårt sätt att handla

I den nya mobila ekonomin använder fler och fler konsumenter sin mobil för att surfa, undersöka produkter och genomföra köp. Spridningen av smarta mobiler och surfplattor revolutionerar relationen mellan konsumenter och handlare. Ny forskning från comScore visar att mobila enheter är på väg att bli de ledande verktygen för shopping.

 

Enligt en ny studie från comScore använder 10% av samtliga amerikanska internetanvändarna enkom mobila enheter (mobiler och surfplattor) för att surfa på nätet.

 

Även om de flesta konsumenter använder både stationära och mobila enheter, så utgörs nästan 50% av besökstrafiken hos de 10 största handlarna i USA av mobila enheter.

 

Handlare Besökare via mobila enheter jan 2015 (Miljoner) Andel av totalt antal besökare:
Amazon.com Inc. 180 38%
eBay Inc. 122 44%
Wal-Mart Stores Inc. 83 51%
Apple Inc. 79 59%*
Netflix Inc. 68 29%
Target Corp. 50 53%
Best Buy Co. Inc. 36 46%
Ticketmaster 33 59%*
QVC Group 28 53%*
Kohl’s Corp. 28 48%

 

*Andelen för Apple är något missledande då Apple-kunder gör inköp i App Store och iTunes direkt via iPhone eller iPad. Även QVC och Ticketmaster har missledande siffror då deras säljmetoder är särskilt lämpade för mobila enheter.

 

Vad som är än mer spännande är att besökstrafiken från mobila enheter har ökat tack vare att vårt sätt att handla har förändrats. Gigantiska butikskedjor som Wal-Mart, Target, Best Buy och Kohls har noterat att fler och fler konsumenter använder mobilen som sin personliga shoppingassistent i butikerna. Konsumenter använder movilen för inspiration eller för att jämföra produkter med de i butiken. Men även för att lära med om produkterna som finns i butiken. 

 

Att surfa har blivit ett populärt tidsfördriv och mobilen är alltid tillgänglig. Konsumenter använder sina mobila enheter i butikerna, men i stort sett överallt; i TV-soffan, på bussen eller i tunnelbanan. Dvs när och där det passar konsumenterna själva.

 

Mobila enheter är på väg att bli de ledande verktygen för shopping och det blir allt viktigare för dig som handlare att ha en strategi för mobila enheter. I detta sammanhang är det responsiv design som är lösningen.

 

Källor: Internetretailer och Internetretailer

Skapa en webshop med responsiv design
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram