2018-12-17

Mobila betalsätt

Mobila betalsätt ger draghjälp åt kontaktlösa kortbetalningar

Skiftet från kontanter till betalkort har visat sig vara en betydligt längre resa än det snabba skifte vi nu ser från betalkort till mobila och kontaktlösa betalsätt. Plånboken tar nu ytterligare ett kliv in i våra mobiltelefoner - och konsumenternas acceptans överraskar. De nya betallösningarna ska minska transaktionstiderna och så även köerna i butik.

 

Samsung Pay är ett exempel på ett betalsätt som nu introducerats i svenska butiker. Det kontaktlösa betalsättet möjliggör för konsumenten att genomföra alla kortbetalningar i butik genom att hålla sin mobiltelefon mot betalterminalen och bekräfta transaktionen med sitt fingeravtryck - varken kort, chip eller pin behövs.

 

– Svenska konsumenter är ”early adopters”. En annan fördel är att vi i Sverige har ett stort förtroende för myndigheter och banker. Det, tillsammans med en stor nyfikenhet för ny teknik, gör att vi inte kommer att ha några problem alls att ta emot de här betaltjänsterna i vår vardag, säger Bengt Nilervall, expert på betalfrågor hos Svensk Handel.

 

Smidigt och tidsbesparande

Catharina Hoffsten, som arbetar med mobila betalningar på Eurocard, menar att det blir enklare för konsumenten att betala i butik med kontaktlösa betalsätt, samtidigt som det går fortare än traditionella betalsätt. Hoffsten menar att transaktionerna även blir säkrare, då tjänster som dessa kräver att konsumenten identifierar sig med sitt fingeravtryck.

– Vi är redan vana vid att sköta andra betalningar via mobilen, så det här känns som ett naturligt nästa steg, säger Catharina Hoffsten.

 

Draghjälp åt varandra

Konsumenternas förändrade köpbeteende vad gäller betalsätt ligger i handlarnas och bankernas händer menar Bengt Nilervall. Ett befintligt betalkort och en mobil är idag två vanliga verktyg för att genomföra köp av exempelvis mobilappar eller produkter online. Intresset för kontaktlösa kortbetalningar och dess framgång har nu fått konsumenterna att snabbt anamma ett nytt sätt att handla. Utvecklingen tros komma att sänka tröskeln för mobiltillverkarnas betaltjänster, däribland Apple Pay och Samsung Pay.

 

– Det är som en växelverkan med kontaktlösa kortbetalningar och betalningar med mobiltelefonen – det är samma beteende men med två helt olika enheter. De ger draghjälp till varandra, säger Bengt Nilervall.

 

Källa: SvD

Ecommerce STHLM 10-11 maj
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram