2018-12-13

Mobil dashboard för fysisk butik

Mobil dashboard som förenar fysisk och digital handel 

Idag plockar vi upp våra mobiltelefoner var sjätte minut, många gånger i samband med köp i fysisk butik. Det är ett beteende som de fysiska butiksägarna nu skall ta efter för att möta framtidens sätt att handla - och för att lära känna sina kunder.


Att kunna mäta och analysera sin försäljning och konsumentens köpbeteende är av yttersta vikt för att lära känna sina kunder. Först då kan handlaren sälja rätt produkt till rätt pris och mer till varje enskild kund. Därför lanserar Sitoo en mobil dashboard för fysisk butik. Ett molnbaserat mät- och analysverktyg som gör det enkelt för handlaren att överblicka hela butiken i realtid. Genom ett knapptryck på sin mobil ser handlaren hela affären i sin hand.

Göra det otillgängliga tillgängligt
Information om försäljningsutveckling och täckningsgrad är ofta otillgänglig, och om den finns så är den hårt knuten till handlarens stationära kassaapparat. Genom att förändra denna verklighet och göra handlarens nyckeltal tillgängliga via mobilen, skapas rätt förutsättningar för handlaren att på ett enkelt sätt analysera sin verksamhet och bli ännu bättre.

 

Kunskapen om och kontrollen över sin verksamhet borde vara alla handlares rättighet. Med ett mobilt och molnbaserat mät - och analysverktyg som är kopplad till både handlarens kassaregister och webshop kan även de minsta butikerna mäta och analysera aktiviteten i butiken som en helhet, säger Jens Levin, VD på Sitoo.

Känd kund ökar lönsamheten
Att omvandla anonyma kundbesök i butiken till personliga relationer är en nyckel till ökad lönsamhet. Konsumenterna har förändrat sitt sätt att handla och antalet butiksbesök har minskat med 55 procent. Samtidigt har försäljningen i de fysiska butikerna ökat med 9 procent. Konsumenterna gör sin hemläxa på nätet, vilket leder till färre butiksbesök och ett mer målinriktat köpbeteende. Därför är nyckeltalet känd kund ett av det viktigaste nyckeltalen för handlarens framgång. 

 

Förutom att hjälpa handlaren genom att göra traditionella nyckeltal såsom bruttovinst tillgängliga i realtid, vill vi hjälpa handlarna att möta konsumenternas nya sätt att handla genom att belysa känd kund som ett av de viktigaste nyckeltalen, säger Jens Levin, VD på Sitoo.

 

Läs mer om Sitoo mobila dashboard 

Det nya sättet att driva butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram