2018-12-17

Macy´s och Kohl's ställer om till renodlad omnihandel

En ny rapport från U.S. Commerce Department visar att amerikansk e-handel steg med 16 procent under Q2 jämfört med samma period föregående år - totalt 91,2 miljarder dollar. Ökningen rapporteras vara den största sedan 2014. Den snabba utvecklingen medför att de stora varuhuskedjorna ser över sin butiksmodell.  

 

Med ökningen stod onlineförsäljningen under denna period för nästan 11 procent av all handel i USA, bortsett från mat, bilar och bensin. Den positiva uppsvingen för amerikansk e-handel har fått konsekvenser för den fysiska handeln, både negativa och positiva. Antalet butiksstängningar rapporteras nu vara det högsta på 6 år. Flera stora handlare har låtit meddela att de förväntas stänga stora delar av sina fysisk verksamheter för att satsa på onlineförsäljning. Dock består majoriteten av deras fysiska försäljning intakt.

 

Fler ser över sina butiksmodeller

Amerikanska Macy’s, landets största varuhuskedja, rapporterade nyligen att 10% av deras varuhus planeras stänga i samband med att företaget ser över sin butiksmodell. Näst på tur är landets näst största varuhuskedjan, Kohl’s, som också ser över sin verksamhetsmodell. Planerna innefattar flertalet mindre butiker som kommer agera utlämningsställe för deras e-handel.

 

Nytt konsumentbeteende  

Utvecklingen är ett manifest för konsumenternas nya köpbeteende, och de stora kedjorna går i bräschen för omställningar som handeln i stort kommer behöva göra kommande år. Macy’s och Kohl’s är två av många kedjor som nu ställer om till en mer renodlad omnikanalhandel.

 

Källa: U.S Department of Commerce, Bloomberg, Ehandel.se

Molnbaserad kassa från Sitoo
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram