2018-12-17

Lyft bort e från e-handel

Lyft bort ”e” från e-handel

Våra grundläggande behov som konsumenter förändras inte, men vårt beteende påverkas av den teknik som finns omkring oss. Vi är “informationshungriga” och mobila. Vi handlar när vi har tid att handla, oavsett om det sker i TV soffan, på bussen eller i butiken runt hörnet. Hittar vi inte det vi söker ger vi upp - tiden finns inte.

 

Som handlare kan man antingen hoppas på att överleva eller se till att överleva. För den senare handlar det om att förhålla sig till den nya tekniken och anpassa sig efter kundens rörlighet, men också att säkerställa och ta hand om den information kunderna lämnar efter sig. Det gäller att kombinera den fysiska och digitala handeln på kundens egna villkor och möta de nya konsumentkraven med en helt ny servicenivå. Anamma och implementera en s.k. omnikanalstrategi, vilket ger effekter såsom:

 

  • Samma köpupplevelse i alla kanaler (butiken, datorn, mobilen, surfplattan)

  • Tillgång till samma produktinformation och erbjudande i alla kanaler.

  • Visa samma lagersaldo i alla kanaler.

  • Ge kunden möjlighet att köpa online och hämta varorna i butiken.

  • Ge kunden möjlighet att beställa varor online och betala och hämta varorna i butiken.

  • Ge kunden möjlighet att köpa varor i butiken och få varorna hemskickade.

  • Ge kunden möjlighet köpa online och retunera defekt vara i butiken och sedan få ny vara i butiken alternativt hemskickad.

  • Ge kunden möjlighet att filtrera produkter online som är tillgängliga att hämta direkt i butiken.

  • Ge kunden möjlighet att i butiken själv köpa varorna genom mobilen.

  • Erbjuda rabattkoder och presentkort som kan användas i alla kanaler.

  • Erbjuda kunden möjlighet att göra i ordning en inköpslista / önskelista online som går att slutföra och betala i butiken.

  • Underlätta och uppmana kunden online till att besöka butiken genom tydlig vägbeskrivning.

  • Erbjuda incitament på kvittot i butiken för att öka försäljningen online.

  • Erbjuda kunden i butiken att få orderbekräftelse / e-kvitto & garantihandlingar via mejl.

  • Erbjuda lojalitetsprogram där kunden samlar poäng på alla köp oavsett kanal.

  • Ge kunden personliga erbjudanden utifrån vad kunden gillar.

Att implementera en omnikanalstrategi kan sannerligen vara både dyrt och svårt, men det behöver inte vara det. Sitoo kan som enda leverantör i Sverige och bland de första i världen erbjuda detaljhandeln webshop (Sitoo Webshop) och kassaregister (Sitoo POS) i samma lösning - ett omnikanalsystem. Med Sitoos lättanvända molnbaserade omnikanalsystem förenas alla försäljningskanaler till en och samma.

Läs mer om Sitoo omnikanalsystem.

Öppna näthandel
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram