2018-12-11

Låg ränta och dåligt väder ett framgångsrecept för handeln

Handelns Utredningsinstituts (HUI) senaste konjunkturrapport pekar på en stark detaljhandel trots sjunkande oljepriser och ekonomisk oro på Asienbörsen. Framgångsreceptet tros vara ökade disponibla inkomster och ett dåligt sommarväder. De stora vinnarna är järn- och bygghandeln, hemelektronik och möbelhandeln.


– Sommarens väder lockade snarare till köpcentrum och butiker än till stranden. Det i kombinationen med att ROT-avdraget sänks efter nyår gjorde att många ville ägna sig åt hemmet och trädgården, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Räntan har också spelat en stor roll för hushållens konsumtion, något som enligt HUI resulterat i en så kallad “räntedopad handel”. Bostadsutgifterna står normalt sett för en stor del av våra utgifter, men den ovanligt låga räntan har drastiskt minskat hushållens boendekostnad och därmed gett större utrymme till annat, så som investeringar i hem och trädgård.

Trots att hushållen fått mer pengar att röra sig med i slutet av månaden är intresset för sparande större än tidigare, något som bottnar i en generellt pessimistisk syn på ekonomin - men inte heller detta satte stopp för handeln när sommarvädret svek.

Källa: Sveriges Radio 

Skapa en webbshop där människor tycker om att handla och vill handla igen
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram