2018-12-11

Den fysiska digitala butiken

Kundens nya favorit är den fysiska digitala butiken

Idag sker 9 av 10 köp i fysisk butik, men enligt en ny studie utförd av MasterCard föranleds 80 procent av alla köp av information från en digital enhet. Det talar än mer om vikten för handlare att förena det lokala med det digitala - omnihandel är här för att stanna. 

 

Omnihandel på kundens villkor

Digital teknik är nu inblandad i mer än majoriteten av alla köp, och dessutom i samtliga delar av köpet från research till köpupplevelse och betalning. Dagens konsument vet hur den vill handla - de vill prisjämföra online och erbjudas varierande levereransmöjligheter, samtidigt som transparenta lagersaldon ses som en självklarhet. 

 

Konsumenten bli smartare

Enligt denna studie gjord av MasterCard är konsumenten mer påläst än någonsin förr och ser sig själva dessutom som smartare shoppare - 7 av 10 uppger att de idag får mer värde för pengarna.


– Att själv bli smartare gällande hur smarta shoppare fungerar är avgörande för en detaljhandlares framgång. Trots det påpekar kunderna gång på gång att handlarna inte fattar, säger Mathieu Loury, senior vice president på MasterCard Advisors.   

 

Digital och lojal

Rapporten pekar på att handlare som möter kundernas krav på möjlighet till research online, i kombination med en skön upplevelse i fysisk butik, skapar större kundlojalitet. Detta medför återkommande kunder och ger ökad försäljning. Kundens nya favorit är den fysiska digitala butiken som ser e-handel och fysiska handel som en helhet.

 

Källa: Handelstrender & MasterCard Omnishopping Report

Det nya sättet att driva butik
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram