2018-12-17

Kunden vill ha Click & Collect som en del av servicen

Vi handlar när och där vi vill - Köper en vara i mobilen på bussen, hämtar den i butiken under lunchen och returnerar den via postombud dagen efter. Detta händelseförlopp börjar vi bli vana vid. Click & Collect är nu en norm som konsumenterna förväntar sig att du som handlare kan erbjuda. 

 

Click & Collect

Trenden som innebär att kunden kan köpa sina vara på ett ställe och hämta den på ett annat, ses inte längre som ett specialerbjudande som vissa handlare tillhandahåller. Idag förväntar sig kunderna kunna hämta och returnera sina varor när och där de vill. Click & Collect har tidigare setts som ett innovativt sätt att sticka ut, men idag har det blivit standard och de handlare som inte implementera Click & Collect som en del av sin service förlorar affärer.

 

En ökande trend

Nya studier pekar på att antalet handlare som implementerar Click & Collect i sin verksamhet tros öka med 20 procent under 2015. Samtidigt växer andelen onlinekunder från mobila enheter och det är inte förvånande att det är dessa kunder som i största utsträckning väljer att handla genom Click & Collect. Dessa kunder är modiga, har snabbt förändrade onlinevaror och räds inte att handla på nya sätt. 

 

Drönare och 3D-skrivare

Nu när Click & Collect blir mer av en norm förutspås användandet av tredjepartslogistik att öka och handlarnas kreativitet att sättas på prov. Lyfter vi blicken är e-handelsjätten Amazons drömmar om drönarleveranser inte långt bort. Möjligheterna att därtill kunna köpa sina varor i form av “blue prints” på nätet och därefter skriva ut varan hemma med en 3D-skrivaren är på sikt en fullt möjligt verklighet. 

Källa: Internetretailing & Jewellery Focus  

Prova gratis - Webshop där människor tycker om att handla
Kassasystem för kedjor
Kassasystem för retail
Sitoo Kassasystem för iOS

Omnikanal / OmniCHANNEL

Omnikanal innebär att alla säljkanaler är förenade i en och samma kanal. En sömlös helhet, där köp kan påbörjas på Internet och avslutas i den fysiska butiken eller tvärtom.

Unified Commerce

Unified Commerce är som omnichannel, men i realtid. Dvs Unified Commerce har endast en transparent sanning, där samtliga säljkanaler är realtidskopplade med varandra.

webbinfluerad fysisk handel 

Webbinfluerad fysisk handel

Källa: SCB, E-barometrn, Deloitte Digital,  

Webbinfluerad fysisk handel

Webbinfluerad fysisk handel innebär att köp i fysisk butik föranleds av aktiviteter på Internet. Aktiviteter såsom att skaffa kunskap, inspireras, jämföra produkter, hitta fysisk butik, boka eller lägga undan produkter. Konsumenten påbörjar sitt köp på Internet och avslutar i fysisk butik.

Omnikanalstrategi

En omnikanalstrategi handlar om att hantera alla säljkanaler som en helhet och utjämna skillnaderna mellan den fysiska och digitala butiken.

Omnikanalsystem

Ett omnikanalsystem förenar den fysiska och digitala butiken med kassaregister och webshop i ett och samma system.

HITTA OSS PÅ

Följ Sitoo på LinkedIn Följ Sitoo på Instagram